Australische mijn realiseert besparingen door de inzet van Nicolas Tractomas

 18/03/2016  Claude Yvens  News Transport, Trucks
Australische mijn realiseert besparingen door de inzet van Nicolas Tractomas

In open dagbouwmijnen nemen de transportafstanden tussen de eigenlijke mijn en de verwerkingseenheden stelselmatig toe. Om het overladen van de grondstoffen te mijnen zet het Australische Toll Mining Services Nicolas Tractomas combinaties in.

Soms ligt er wel 100 km tussen de mijnput en de verwerking van de ertsen. Traditioneel worden dan dumptrucks ingezet in de mijn, worden de ertsen gestort en dan door conventionele combinaties naar de verwerkingsunit gebracht.

Op initiatief van Toll Mining Services werd in 2015 voor het eerst een Tractomas van Nicolas ingezet, omdat die combinatie erts van in de mijnput tot aan de verwerkingsunit kan brengen.

De Nicolas Tractomas trekker beschikt daartoe over een 32-liter motor met 1150 pk. Hiermee is hij in staat vier speciale kiptrailers te trekken met in totaal 350 ton lading.

Niet direct iets voor onze wegen en de kilometerheffing, maar toch indrukwekkend.

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!