ASX-Ibeco: “Ecologie leeft ook bij onze medewerkers”

 24/06/2019  Pieter Jan Ghysens  Expertise Center, Vans
ASX-Ibeco: “Ecologie leeft ook bij onze medewerkers”

Eind 2018 kocht het Antwerpse post-, koerier- en verzendingsbedrijf ASX-IBECO acht Volkswagen Caddy bestelwagens op aardgas aan, een uitbreiding op de zes CNG bestelwagens die het al in haar vloot had. Wie is ASX-IBECO en waarom trekken ze voluit de kaart van duurzame mobiliteit? U leest het in deze case study.

ASX-IBECO ontstond in 1997 als een fusie tussen Antwerp Service Express (ASX) en de koerierservice IBECO, beiden actief in het documententransport in de Antwerpse haven. Daar blijven ze ook in 2019 nog zeer actief in, maar stelselmatig heeft hun dienstverlening zich wel uitgebreid naar internationale zendingen, brokerage, snelkoerierdiensten (sprinter), kaaiexpeditie en bredere koerierdiensten (stad, nationaal en internationaal) met een intense samenwerking met de belangrijke spelers op de markt. Sinds 2004 is ASX-IBECO onderaannemer van UPS in Antwerpen en Oost-Vlaanderen, met een uitvalsbasis in Antwerpen en Temse.

Jean-Claude Van den Berghe: “Ecologie is iets dat leeft in de maatschappij en dus ook bij onze medewerkers.”

Administratieve vereenvoudiging voor bedrijven en particulieren

“In Antwerpen hebben we zelfs een visumdienst, via onze visadesk”, vertelt Jean-Claude Van den Berghe, directeur van ASX-IBECO. “Bedrijven én particulieren kunnen bij ons terecht voor de volledige afhandeling van visumformaliteiten voor reizen naar het buitenland. We kennen de regelgeving, en doen al het loopwerk met aanvraagformulieren en documenten. Hetzelfde doen we voor bedrijven met documentaire kredieten, waarbij we bij verkopen aan het buitenland het papierwerk en de betalingsmodaliteiten legaliseren om een krediet te verkrijgen bij de bank. Ook de douaneformaliteiten kunnen we vervullen. Door de automatisering heeft dit een heel andere invulling gekregen. Wij zijn aanwezig bij de verificatie, nemen foto’s van de lading en container, controleren of alles goed aangegeven wordt en rapporteren aan onze klanten. Als extra service controleren we bijvoorbeeld ook lege containers: de kwaliteit van een container is belangrijk bij bijvoorbeeld voedingstransport, en vaak een reden om een volle container terug te sturen”.

ASX-IBECO heeft al 14 Volkswagen Caddy’s op aardgas in dienst.

Veertien CNG-bestelwagens

Momenteel telt de vloot van ASX-IBECO 91 voertuigen. Fietsen, scooters, personenvoertuigen, meubelbakken en kleine en grote bestelwagens: alles om de zendingen vlot tot bij de bestemmeling te krijgen. Voor de kleine bestelwagens wordt sedert een paar jaar volop ingezet op CNG. Het bedrijf had al zes Volkswagen Caddy’s op aardgas in dienst, en eind vorig jaar werden er acht nieuwe aangekocht.
“Met die CNG-wagens en onze elektrische fietsen willen we onze bijdrage leveren tot een beter leefmilieu in Antwerpen en omgeving. We rijden de hele dag door rond in Antwerpen en de wijde omgeving. We zijn ons volledig bewust van de impact die we hebben en willen ons steentje bijdragen tot een betere luchtkwaliteit”, aldus Jean-Claude.
“Let wel: we bekijken dat volledig vanuit een ecologisch én economisch kader. Rijden op CNG is rendabel voor ons: uit onze testen bleek dat het qua verbruik en Total Cost of Ownership van rijden op CNG zowat gelijk is met het rijden met diesel, maar de uitstoot is veel properder. Je wint dus sowieso. Dit jaar testen we alvast ook twee nieuwe elektrische bestelwagens in Antwerpen in het kader van een project met Volkswagen (en de nieuwe e-Crafter, nvdr) op rendabiliteit, actieradius, oplaadmogelijkheden en weggedrag”, vertelt Jean-Claude.

Veiligheid, comfort en feedback

In totaal werken er 112 medewerkers vast voor ASX-IBECO, aangevuld met een zeventigtal zelfstandige onderaannemers om vraagpieken of dringende zendingen flexibel op te kunnen vangen. “Onze medewerkers zijn voor ons het belangrijkste aspect van het succes van ASX-IBECO. Dat je medewerkers zich goed voelen in je bedrijf en hier graag werken, is essentieel om het verschil te maken in een concurrentiële markt. Onze keuze voor CNG-voertuigen past ook in dat plaatje: ecologie is iets dat leeft in de maatschappij en dus ook bij onze medewerkers. Door duidelijk die kaart te trekken, stappen we ook als bedrijf mee in dat verhaal.
Daarnaast rusten we onze wagens zo compleet mogelijk uit zodat onze chauffeurs een veilig gevoel hebben tijdens het rijden en geholpen worden door de technologie, bijvoorbeeld met parkeersensoren en een achteruitrijcamera. In het algemeen zijn we heel actief bezig met veiligheid en slijtage. Op onze grote bestelwagens hebben we zelfs toerentalbegrenzers gezet. Hierdoor zakt het verbruik, maar ook de onderhoudskosten en herstellingskosten.
Elk jaar organiseren we ook een Thank You Day, waar we als directie zelf op verschillende afdelingen gaan helpen en met leuke muziek op de achtergrond een lunch maken voor de collega’s. Luisteren naar je medewerkers is essentieel: we staan nu voor een bestelling van 20 nieuwe grote bestelwagens, en hebben een enquête georganiseerd onder onze chauffeurs om te horen wat voor hun belangrijk is qua comfort en veiligheid. Dat deden we bij een vorige bestelling ook al, en toen kozen we op basis van die feedback bestelwagens met een automatische versnellingsbak”.

Klaar voor de toekomst

Hoe ASX-IBECO nog het verschil wil maken naar de toekomst? “Door het gebruiken van data: die leren ons perfect waar we nog kunnen verbeteren. Dat gaat vaak om kleine aspecten, maar we houden van de kleine getallen: door de grote hoeveelheid activiteiten die wij hebben, kom je op jaarbasis vaak tot verrassende resultaten. We verbreden onze rol zo ook stilaan naar die van dataleverancier. Bij elke fysieke controle die we uitvoeren, registreren we de nodige data. Zo kom je snel tot een aantal belangrijke data die belangrijk zijn voor partijen in de markt.
Verder zijn we volop bezig met het versterken van ons nationaal netwerk. De acquisitie van de On Time Sprinter Service uit Kortrijk binnen de groep waar ook ASX-IBECO deel van uitmaakt (Falcon Fund, nvdr), maakt deel uit van die strategie. On Time beschikt over een zeer sterke expertise en Benelux 24u distributienetwerk, een belangrijke groeipool voor ons met uitvalsbasissen in Kortrijk en Rotselaar”, besluit Jean-Claude.

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!