Analyse van de balansen van de concessiehouders: niet alles wat blinkt is goud

 12/07/2018  Claude Yvens  Studies
Analyse van de balansen van de concessiehouders: niet alles wat blinkt is goud

Gezien de mooie toename van de vrachtwagenverkoop in 2016, hadden we kunnen verwachten dat ook de concessiehouders een schitterend jaar zouden meemaken. Maar uiteindelijk is 2016 gewoon een goed jaar zonder meer geworden. Maar dat is toch al iets…

Laten we even teruggaan in de tijd: op 31 december 2016 tikte de teller van de nieuwe inschrijvingen van trucks af op 9462 stuks. Een groei van 13,6% ten opzichte van 2015. De markt van het wegtransport nam een hoge vlucht (+ 18,5%). Logischerwijs hadden die mooie cijfers ook op het zakencijfer van de concessiehouders moeten afstralen, maar dat is slechts voor een deel het geval.

Omzet halfstok

Voor alle Belgische vrachtwagendealers samen, steeg het zakencijfer in 2016 immers slechts met 10,9%. Die zwakke toename kan door diverse factoren worden verklaard, die waarschijnlijk van het ene merk tot het andere verschillen, ook al kunnen we dat niet uit de balansgegevens afleiden. Als de verkoop via de importeur gebeurt, zonder tussenkomst van een concessiehouder, dan vallen die gegevens onder de inschrijvingscijfers (al was het maar voor één dag) en niet onder het zakencijfer van een dealer. Ditzelfde geldt voor de merken (zoals MAN, Volvo Trucks en Scania) die rechtstreeks één of meerdere verkoop- en servicepunten uitbaten.

De balansen van de importeurs zijn immers niet in onze analyse opgenomen, ook omdat de cijfers van Volvo Group Belgium ook de activiteiten van de fabriek in Gent omvatten, en die van DAF Trucks Belgium de activiteiten van de fabriek in Westerlo. Een andere mogelijke verklaring voor het ontkoppelen van inschrijvingen en de zakencijfers van het netwerk, is een verlaging van de verkoopprijs per eenheid en/of een verlaagde activiteit die niet rechtstreeks aan de verkoop is gelinkt (onderhoud, onderdelen, diverse diensten), maar ook daar kunnen we in onze analyse met de brutocijfers niet verder. En de merken hebben niet noodzakelijk veel zin om hun eigen conclusies op dat vlak te delen…

De productiviteit blijft positief

Het licht ontgoochelende zakencijfer heeft gelukkig geen negatieve impact gehad op de toename van de toegevoegde waarde, die met bijna 6% stijgt en het de concessiehouders mogelijk heeft gemaakt nieuwe medewerkers aan te nemen (het personeelsbestand stijgt met 1,07%) zonder dat de productiviteit er nadelige gevolgen van ondervond.

Wat de productiviteit betreft, bekleedt het net van Volvo Trucks (zonder de vestigingen van de importeur) de eerste plaats, wat vroeger het voorrecht was van het MAN-netwerk. De MAN-dealers staan in dit bijzondere klassement zelfs op de voorlaatste plaats, net vóór Scania. Mochten de cijfers van de importeur meetellen, dan zou de productiviteit van het Zweedse merk hoger liggen dan 3500 euro per VTE.

Ook zien we dat het netwerk van Renault Trucks, sinds het zich van Excel Motors heeft ‘bevrijd’, opnieuw een gemiddelde productiviteit vertoont die in lijn ligt met die van de andere merken. Niettemin was 2016, met een daling van de verkoop (- 4.2 %), niet zijn beste jaar wat zakencijfer betreft. De inspanningen die bij het beleid zijn gevoerd, lijken daarentegen vruchten af te werpen, want de gemiddelde winst per bedrijf is in 2016 toegenomen met… 281%. Het feit dat Lens Motor (dat inmiddels onafhankelijk van VP Groupe functioneert) opnieuw winst maakt, heeft daar veel mee te maken.

Ook Mercedes-Benz is zo’n opbrengstkampioen, maar aangezien de concessiehouders met de ster zowel personenwagens als lichte bedrijfsvoertuigen verdelen, is het moeilijk te zeggen wat het aandeel van de trucks in die cijfers is.

Gemiddelde winst

Merk Gemiddelde winst (kEUR) Evolutie
2015-2016 (%)
DAF 180,3 -31,92
Iveco 56,1 -3,85
MAN 93,9 -9,7
Mercedes-Benz 396,4 80,75
Renault Trucks 93,3 281,6
Scania 68,2 -44,37
Volvo Trucks 197,3 6,67
Globaal 163,6 16,81