Al een jaar kilometerheffing

 06/04/2017  TransportMedia  Economie
Al een jaar kilometerheffing

De Belgische kilometerheffing mag haar eerste kaarsje uitblazen. Kunnen we een positieve balans opmaken? Liggen de inkomsten in lijn met de verwachtingen? Heeft de taks de vergroening van de wagenparken versneld? Een pak vragen dus en toch ook wel wat antwoorden.

Ter gelegenheid van de eerste verjaardag van de ‘péage op zijn Belgisch’ legt Viapass, de interregionale overheidsinstelling die de kilometerbelasting namens de verschillende gewesten controleert en coördineert, een aantal cijfers voor.

Zo hebben de trucks van meer dan 3,5 ton in totaal 5,7 miljard kilometer op de tolwegen afgelegd, wat goed is voor 648 miljoen euro inkomsten (voor de drie gewesten samen). Niet slecht, zult u zeggen, alleen is dat toch 100 miljoen minder dan voorzien… Een verklaring? Volgens Viapass zou dit komen doordat er sneller en meer dan verwacht, is overgeschakeld op propere voertuigen die dus ook minder belast zijn. Dus toch goed nieuws?

Per gewest betekent dit 408 miljoen euro inkomsten voor Vlaanderen, 9 miljoen voor Brussel en 229 miljoen voor Wallonië. Volgens de index en zoals voorzien in het decreet, gaan Vlaanderen en Brussel op 1 juli de heffingstarieven indexeren, wat neerkomt op zo’n 2% (elk gewest is bevoegd om zijn tarieven te indexeren en aan te passen). In Wallonië blijven de tarieven in 2017 onveranderd.

De berekening van de afgelegde kilometers gebeurt door de OBU (On Board Unit). Viapass maakt de top 5 bekend van de landen die van de Belgische wegen gebruikmaken (na België met 19%): Polen, Nederland, Duitsland, Frankrijk en Roemenië. Wat geïnde heffingen betreft, geeft dat: België (46%), Nederland (11%), Polen (9%), Roemenië (6%) en Duitsland (5%). We vermelden nog dat 86% van de inkomsten afkomstig zijn van voertuigen van meer dan 12 ton en dat 80% van de voertuigen beantwoordt aan de Euro 5- of Euro 6-normen.

Satellic, Axxès en binnenkort ook nog andere

Bij de start van de kilometerheffing waren er twee erkende operatoren voor de installatie van de bakjes: Satellic en Axxès. Deze eerste laat weten meer dan 540.000 actieve OBU’s te hebben en op dit ogenblik 2000 OBU’s per week te verdelen. De tweede laat zich erop voorstaan 135.000 trucks te hebben uitgerust en volgt een strategie die op de interoperabiliteit is gericht. Zijn bakje, Viaxxès Sat, is immers interoperabel op het Belgische, Franse, Spaanse, Portugese en Oostenrijkse net en kan ook in de Liefkenshoektunnel en in de Duitse Herrentunnel worden gebruikt. De verdere ontwikkeling van die interoperabiliteit is ook gepland voor Italië (2017) en Duitsland (2018).

Daarnaast laten momenteel nog drie nieuwe dienstverleners hun systeem testen om de accreditatie van Viapass te verkrijgen: Total, Eurotoll en Telepass. Ook WAG Payment Solutions (Tsjechië) et T-Systems-EETS hebben laten weten de intentie te hebben zich op de Belgische markt te wagen.

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!