Airwin – Van Mieghem: verbruik met 4,5% verminderd

 02/09/2015  Claude Yvens  Expertise Center, Fleet Management
Airwin – Van Mieghem: verbruik met 4,5% verminderd

Van Mieghem is altijd op zoek naar oplossingen voor efficiëntere transport. Het bedrijf krijgt vaak oplossingen aangeboden, maar raakt zelden overtuigd. De aerodynamische geleiders van Aiwin doorstonden de test echter met succes.

Benjamin Bringloe werkt al jaren aan een systeem van geleiders, die achteraan de oplegger geplaatst moeten worden, om er de luchtweerstandcoëfficiënt en dus het verbruik te verminderen. Na laboratoriumtesten in het Von Karman instituut kwam hij tot een ideaal compromis van afmetingen, vorm en ingenomen ruimte. Daarna wist hij Van Mieghem te overtuigen om het systeem in reële omstandigheden uit te testen.

In reële omstandigheden

“Wij hebben twee trajecten tussen Saintes en Bratislava gedaan met een lading van ongeveer 15 ton en een gemiddelde snelheid van 82 km/u”, verduidelijkt Laurent Van Mieghem. Het is een traject dat we geregeld doen en waarop we betrouwbare verbruiksstatistieken kunnen voorleggen. Met hetzelfde voertuig (een Actros MP3) en dezelfde chauffeur als gewoonlijk, verbruiken we normaal 28,06 l/100 km. Tijdens de eerste test verbruikten we 26,7 liter, bij de tweede test 26,4 liter. De winst ligt dus tussen 5,09 en 6,28%, wat eigenlijk helemaal in de lijn ligt van de verwachtingen die we bij het begin hadden”, aldus Laurent Van Mieghem. Hij schat dat het systeem op 80% van zijn 300 opleggers gebruikt zou kunnen worden.

De praktische aspecten werden evenmin uit het oog verloren. De maximale lengte van de staartgeleiders (dat is hun technische naam…) bedraagt 50 cm, waardoor er geen specifieke homologatie nodig is. In tegenstelling tot de Amerikaanse geleiders van ATDynamics worden de producten van Airwin niet aan de deuren vastgemaakt, maar wel aan een beweegbaar kader dat rond de deuren werd bevestigd. “Wanneer een chauffeur naar de laadkade manoeuvreert, moet hij slechts twee hendels overhalen om het beweegbare kader te ontgrendelen. Wanneer de deur wordt geopend, draait het kader uit zichzelf”, legt Bringloe uit.

Airwin heeft eveneens het gecombineerd effect van zijn (in dit geval lichtjes aangepaste) geleiders en een SDR dakgeleider (die door Jost wordt verkocht) geëvalueerd. In dat geval stijgt de verbruikswinst van 4,5 naar 6,5% en het systeem blijft bruikbaar voor daken met een variabele hoogte. Het is zelfs de ideale combinatie, aangezien het Airwin systeem dan gemakkelijker te bouwen is.

De wereldwijde octrooiaanvragen zijn momenteel aan de gang. Nu moet het systeem alleen nog geïndustrialiseerd worden. Momenteel is een andere test aan de gang bij Tradova en Airwin neemt al voorbestellingen op om een industriële speler te kunnen overtuigen het systeem te produceren. Volgens de schattingen zou een volledig systeem niet meer dan 2.000 euro hoeven te kosten, waardoor de investering op minder dan een jaar teruggewonnen zou zijn.

Airwin – Van Mieghem FR

AIRWIN – VAN MIEGHEM NL

 

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!