AGS – Transport Nachtergaele: een bi-brandstofinstallatie is op 10 maanden terugbetaald

 01/09/2015  Claude Yvens  Expertise Center, Fleet Management
AGS – Transport Nachtergaele: een bi-brandstofinstallatie is op 10 maanden terugbetaald

AGS uit Olen heeft zich toegelegd op bi-brandstofsystemen. Nadat het eerst de Nederlandse systemen van Prins installeerde, heeft het bedrijf zijn eigen DieselMix systeem voor Euro 6-voertuigen ontwikkeld. Nachtergaele uit Nazareth gebruikt het sinds februari.

Bi-brandstof of Dual Fuel systemen worden een mooie toekomst toegedicht. In hun verst doorgedreven uitvoering gebruiken ze enkel nog voor het starten diesel en doen ze de rest van de tijd beroep op een andere minder dure brandstof zoals LPG of methaangas. Dat is het geval voor de Dieselmethaan motor van Volvo Trucks, maar die is niet leverbaar in Euro 6.

Van Euro 5 naar Euro 6

De oplossing van AGS verschilt hiervan een beetje in die zin dat het DieselMix systeem gas, maar ook LPG  als vervangingsbrandstof kan gebruiken. “De milieu-impact is niet hetzelfde, ook al omdat LPG slechts een restproduct van ruwe petroleum is en geen grondstof op zich”, verduidelijkt Baudouin Claeskens van AGS. “Maar de installatie wordt snel terugverdiend omdat LPG erg goedkoop is in België”, vervolgt Cleskens. Een bewering die wij even wilden checken bij één van de eerste klanten van het Euro 6-systeem, met name Natrana / Transport Nachtergaele uit Nazareth dat 19 voertuigen telt.

Kristoff Nachtergaele ontdekte de bi-brandstofoplossing tijdens zijn bezoek aan het salon Truck & Transport 2013. Hij liet eerst vijf Euro 5-voertuigen uitrusten met een Prins systeem (de oudste heeft ongeveer 300.000 km gereden), voor hij dit jaar overstapte naar het AGS systeem, dat op een nieuwe DAF XF Euro 6 werd geïnstalleerd. “Met een kostprijs van ongeveer 5.000 euro wordt de investering op 8 tot 10 maanden gerecupereerd, maar dat hangt af van het soort transport dat men doet. Wij zijn uitsluitend actief in het containervervoer naar de haven van Zeebrugge, met een gemiddelde van 125.000 km per jaar en een lading die vaak tegen de 44 ton aanleunt, aangezien wij vaak rijden met koelcontainers. Maar ik raad het niet aan voor distributie of voor grondwerken. Onze Euro 6 verbruikte in het begin gemiddeld 22 liter diesel en 12 liter LPG. Vandaag zitten we nog altijd tussen 22 en 23 liter diesel, maar het LPG verbruik heeft zich op 10 liter gestabiliseerd. De Prins Euro 5-trucks draaien eerder rond 8 liter LPG en een gemiddelde van 22 tot 23 liter diesel in de zomer en 24 tot 25 liter in de winter”, zegt Kristoff Nachtergaele.

En met uitzondering van enkele kleine kinderziekten (vooral foutmeldingen verstuurd door het uitlaatsysteem) kent het voertuig geen enkele probleem. Hij moet wel ieder jaar langsgaan bij AGS voor een korte onderhoudsoperatie. Dat alles in nauwe samenwerking met Turbotrucks uit Roeselare, dat instaat voor het normale onderhoud van het voertuig.

AGS – Transport Nachtergaele FR

AGS – TRANSPORT NACHTERGAELE NL