Aerodynamische cabines vanaf 2020 toegelaten?

 14/02/2019  Claude Yvens  Wetgeving, Trucks
Aerodynamische cabines vanaf 2020 toegelaten?

Als de Europese Raad en het Europees Parlement het eens worden over het voorstel dat eergisteren door het Parlement is goedgekeurd, kunnen de eerste nieuwe modellen van langere en aerodynamischere trucks vanaf volgend jaar officieel goedgekeurd worden.

De herziening van de richtlijn ‘maten en gewichten’ is bijna in orde. Zoals u weet, zullen de constructeurs kunnen afwijken van de huidige regels (die bijvoorbeeld de lengte van een trekker-opleggercombinatie tot 18,75 meter beperken) op voorwaarde dat de extra lengte (tussen 80 en 90 cm) wordt gebruikt om het verbruik te verminderen of de veiligheid te verbeteren. Voorlopig lag de datum voor de erkenning van de eerste nieuwe cabines vast op midden 2022, maar het Europees Parlement heeft eergisteren dus een akkoord bereikt die de tijdslimiet vroeger legt: 1 september 2020 (dus op enkele dagen van het IAA-salon in Hannover, nvdr).

Volgende week zou het Europees Parlement zich ook over een andere maatregel moeten uitspreken die het minimale gezichtsveld van de truckchauffeurs zonder achteruitkijkspiegels of camera’s moet bepalen. Beide maatregelen houden uiteraard met elkaar verband.

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!