Achter het stuur van de Volvo hybride voor Rotterdam

 27/04/2010  Claude Yvens  Expertise Center, Trucks & Trailers
Achter het stuur van de Volvo hybride voor Rotterdam

Volvo zet de activiteiten op het gebied van hybride aandrijving naarstig verder. De FE hybride is inmiddels al in meerdere Europese steden aan het werk voor een laatste praktijkproef. Met de gegevens van deze praktijkproeven zullen de laatste aanpassingen aangebracht worden vooraleer het voertuig werkelijk in serieproductie gaat. Dat zou in 2011 of ten laatste 2012 zijn.

Ondertussen hebben ook de stadsdiensten van Rotterdam (Roteb) een Volvo FE hybride met vuilnisopbouw in gebruik genomen. In de hybride uitvoering wordt tussen de koppeling en de I-Shift versnellingsbak een I-SAM (geïntegreerde elektromotor/generator van 120 kW) geplaatst. Deze unit slaat bij het remmen de energie op in accu´s en benut deze energie terug om elektrisch op te trekken. Het systeem levert bij het stop-and-go verkeer van vuilniswagens tot 30% brandstofbesparing op. Bovendien kan de vrachtwagen korte afstanden volledig elektrisch afleggen. 

Aan het stuur

Ten opzichte van de eerste prototypes is de hybride al sterk geëvolueerd. Tijdens het rijden valt vooral op hoe zacht de overgangen tussen elektrisch rijden en het inschakelen van de verbrandingsmotor verlopen tijdens het optrekken en hoe zacht de motor afremt op zijn generator/elektrische motor. 
In het algemeen rijdt het geheel voortreffelijk, comfortabel en bijzonder stil. De chauffeur hoeft onder normale omstandigheden zelf niet in te grijpen. Alleen als hij geforceerd de accu’s wil laden moet hij een schakelaar omzetten of als hij puur elektrisch wil rijden (bijvoorbeeld in beschermde zones). In zijn geheel voelt dit echt niet meer als een prototype, maar als een truck klaar voor serieproductie.

 

 

 

 

 

Tagged With: Volvo

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!