Rijhulpsystemen: Mercedes-Benz wil dat industrie versnelling hoger schakelt

De nieuwe Mercedes-Benz Actros kan in optie uitgerust worden met de nieuwe generatie van het Active Brake Assist-noodremsysteem. Die gaat verder dan wat de wetgeving voorschrijft. Mercedes-Benz vindt dat alle andere vrachtwagenconstructeurs zijn voorbeeld moeten volgen. In november 2018 worden de technische vereisten voor noodremsysteem nog strenger, maar lang niet alle constructeurs bieden een systeem aan dat onder andere met een noodstop op voetgangers kan reageren – ongeacht of ze oversteken, naar het voertuig toe lopen of dezelfde richting volgen. Daarnaast wordt er momenteel een publiek debat gevoerd over het feit dat bestuurders rijhulpsystemen kunnen uitschakelen. “De huidige systemen zijn echter ontwikkeld om te voldoen aan de wetten die zeggen dat bestuurders hun voertuig altijd moeten kunnen controleren. Daarom stipuleerde de wetgeving oorspronkelijk ook dat de systemen uitschakelbaar moesten zijn. In onze ogen is dit ook nuttig wanneer de sensor bijvoorbeeld is bedekt met een vooraan gemonteerde voorziening zoals een sneeuwruimer voor wegonderhoudsvoertuigen of in bepaalde uiterst complexe verkeerssituaties in de stad,” aldus Dieter Schoch, de verantwoordelijke voor politieke en externe relaties betreffende de veiligheid van bedrijfsvoertuigen bij Daimler.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo