4D Trans : trendsetter in postcalculatie

 12/08/2018  Yannick Haesevoets  Fleet Management, Transport & Logistics Awards
4D Trans : trendsetter in postcalculatie

4D Trans is een piepjong en ambitieus transportbedrijf, waarvan de IT-structuur moeiteloos de vergelijking met grote bedrijven kan doorstaan. Een ‘David wordt Goliath’-verhaal, laat ons zeggen. Een portret.  (Yannick Haesevoets)

4D Trans uit Torhout is gespecialiseerd in geconditioneerd sneltransport van voedingswaren, medicijnen en ADR. Met andere woorden transport dat veel opvolging vraagt. Hiervoor doet 4D Trans beroep op een zeer uitgebreid IT-platform.

Atypische transporteur
Dit getuigt van een duidelijke visie van de directie, onder leiding van zaakvoerder Wim Boydens, die zich zowel in de hardware als in de software laat voelen. Dit druist min of meer in tegen de gebruikelijke gang van zaken in transportbedrijven, waar de structuren pas volgen nadat de groei werd gerealiseerd. 4D is begonnen met een stevig IT-fundament en is pas later gegroeid. Deze aanpak vereiste grootschalige investeringen zonder echt te weten of deze inspanningen zichzelf zouden terugbetalen. Het heeft 4D Trans bijvoorbeeld de mogelijkheid gegeven om aan postcalculatie te doen, een concept dat heel voorzichtig aan populariteit wint in transportbedrijven die een stuk groter zijn.

Efficiënte routes

Hoe werkt het? De klanten sturen hun drops door aan de hand van een XML die ze uit hun programma halen (Axapta, Reflex). Deze XML wordt ingelezen in Navitrans die hier aparte opdrachten van maakt. Deze opdrachten worden naar Smartour gestuurd en omgezet in efficiënte routes. Na opmaak van die routes krijgt de eindklant een mail of sms van Smartour met de te verwachten leveringstijd. De routes worden hierna terug ingelezen in Navitrans zodat de klant op e-Navitrans kan volgen wanneer elke drop wordt geleverd bij de eindklant. Bovendien worden deze routes ook naar het juiste voertuig gestuurd zodat de chauffeurs geen tijd meer verliezen met het instellen van hun gps.

Nacalculatie
En de toekomst? “Het volgende waar we verder op zullen inzetten is rapportering en nacalculatie van alle gereden en toekomstige ritten zodat we steeds een juiste prijs kunnen kleven op onze service”, vertelt zaakvoerder Wim Boydens. “Ook het ICT-project zelf gaan we grondig evalueren. De grootste besparing zal de tijdswinst zijn en de daarbij gepaarde besparing op personeelskosten”, besluit hij.

4D Trans in het kort

  • Hoofdzetel: Torhout
  • Omzet (2016): €1.521.811,95
  • Aantal chauffeurs: 37 chauffeurs
  • ICT investeringen 2017 : €105.726,15
  • Wagenpark: 16 vrachtwagens, 7 LCV’s