3600 nieuwe transport en logistieke jobs in 2017

 29/03/2017  Yannick Haesevoets  Economie, Nieuwsbrief
3600 nieuwe transport en logistieke jobs in 2017

In het najaar van 2016 voerde TL-Hub, een jobwebsite voor logistieke profielen, zoals elk jaar een enquête uit bij al haar contacten. Het doel van deze jaarlijkse barometer: een overzicht krijgen over wat er leeft in de sector. En wat blijkt: de sector transport, logistiek en supply chain doet het goed en ziet de toekomst positief in. Met zelfs een fameuze groei en creatie aan jobs in 2017.

Uit de barometer blijkt dat 57% van de respondenten een groei verwacht in 2017. 33% van de deelnemers verwachten een stabiele markt. Slechts 9,25% voorziet een daling van hun activiteiten. Deze anticipatie op de groei zal een positieve impact hebben op de creatie van jobs in deze sector, die de laatste twee jaar toch vooral stagneerde.

Slechts 12% verwacht een herstructurering
42% van de respondenten geeft aan nieuwe jobs te creëren. 46% zal enkel een vervangingsbeleid toepassen en mensen aanwerven om vertrekkende mensen te vervangen. 12% van de respondenten verwacht een herstructurering van hun personeelsbestand. TL-Hub berekent dat a rato van 1,5 nieuwe jobs per betrokken bedrijf gekoppeld aan de laatste enquête van de Nationale Bank, er een totaal van 5040 nieuwe jobs zullen worden gecreëerd. Het verlies aan jobs zou uitkomen op 1440. In totaal wordt er dus een netto resultaat van 3600 jobs verwacht.

Representatief onderzoek in de logistieke sector
TL-Hub ontving voor haar barometer iets meer dan 200 reacties. Het panel is representatief te noemen:  60% van de respondenten komt uit Vlaanderen (de meerderheid uit het Antwerpse), 30% uit Wallonië (de meerderheid uit het Luikse) en 10% uit Brussel. Ook wat de verdeling over de verschillende deelsectoren heen, is de nodige evenredigheid terug te vinden: bij de respondenten zaten vertegenwoordigers uit de hele logistieke sector. Zowel logistieke dienstverleners (transporteurs, expediteurs, rederijen, spoor,…) als verladers (industriëlen met een onderdeel of afdeling logistiek en supply chain, zoals de farmaceutische sector, retail, chemie, textiel of fast moving consumer goods) namen deel.

De verdeling van het totaal aantal respondenten:

  • 48% logistieke dienstverleners
  • 34% van verladers
  • 18% van consultants, logistieke IT-dienstverleners en de opleidingswereld.

Te weinig gediplomeerden
Allemaal rozengeur en maneschijn dus? Niet meteen. Want de jobs moeten ook ingevuld geraken. En de respondenten zien dat niet bepaald rooskleurig in. 70% geeft aan dat ze moeilijkheden ondervinden met het aanwerven van goede logistieke krachten.  De redenen? Er zijn te weinig gediplomeerden gespecialiseerd in transport, logistiek of supply chain, het te lage salaris in de sector, een gebrek aan motivatie en ervaring en het negatieve imago dat de sector nog steeds kent bij het grote publiek.

Expediteurs en douanedeclaranten gezocht
Binnen de bediende- en kaderlidprofielen situeert het probleem zich vooral bij expediteurs en douanedeclaranten op de eerste plaats, dispatchers op de tweede plaats en supply chain specialisten op de derde plaats. We merken echter dat deze verschillen regionaal gebonden zijn. In Wallonië, waar er traditioneel minder transportbedrijven actief zijn, ligt de nadruk het sterkst op de supply chain functies.

In Vlaanderen is het vooral de vraag naar expediteurs en douanedeclaranten die problemen bezorgen. Een situatie die natuurlijk sterk beïnvloed wordt door de activiteiten in de Haven van Antwerpen. Net buiten de top 3: planning en sales , customer service en het sterk opkomende IT. Bij de arbeidersprofielen mag de nummer één niet verbazen: een flagrant tekort aan chauffeurs (C en CE). Warehouse teamleaders en heftruckchauffeurs vervolledigen de top drie van de respondenten.

De verzadiging van het wegennet is dé fear factor
Het gebrek aan gespecialiseerd en gekwalificeerd personeel voor de sector wordt aangegeven als een van de drie belangrijkste bedreigingen voor de logistiek in België. Slechts twee bedreigingen worden als nog groter ervaren: personeelskosten (rsz en loonbelasting) en de verzadiging van het wegennet. Ook de concurrentie uit het buitenland, de geopolitieke situatie , het gebrek aan gespecialiseerde opleidingen, het overaanbod aan dienstverleners en de flexibele werkuren worden aangegeven als een probleem.

Wat er dan aanzien wordt als potentieel sterke oplossingen voor een aantal problemen? De respondenten hebben voor de toekomst vooral een goed oog in multimodaal transport. Ook over 3D-printing zijn ze voorzichtig positief. Over transport gebaseerd op het Uber business model en drones blijkt bij de respondenten dan weer nog de nodige scepsis te bestaan.

Om af te sluiten met een positieve noot: ongeveer 90% van de respondenten geeft aan gelukkig tot zeer gelukkig te zijn in zijn of haar job. Samen met de positieve signalen wat betreft jobcreatie, zijn we alvast benieuwd naar wat de barometer volgend jaar brengt!

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!