2019: een jaar vol uitdagingen

 02/01/2019  Claude Yvens  Economie, Economie
2019: een jaar vol uitdagingen

Aangezien het Mobiliteitspack (hoogstwaarschijnlijk) tot na de Europese verkiezingen in de ijskast wordt gezet, zullen de belangrijkste regels van het wegtransport nog wel een tijdje stabiel blijven. 2019 wordt dus vooral één groot verkiezingsjaar vol vraagtekens: wat zal er met Europa gebeuren, blijft België bestuurbaar, zal de impact van de Brexit op de bedrijven zo erg zijn als wordt gevreesd?

1/1/2019

In de Brusselse lage-emissiezone mogen geen Euro 2 dieselvoertuigen meer rijden. De overgangsperiode (waarbinnen geen boetes worden uitgeschreven) duurt drie maanden.

1/1/2019

Truckconstructeurs moeten hun klanten de officiële, met het VECTO-systeem gemeten, verbruikscijfers doorgeven. Aanvankelijk geldt die maatregel enkel voor de meest voorkomende asconfiguraties.

1/1/2019

Drie nieuwe trajectgedeelten (waaronder, logischerwijs, de nieuwe A11-snelweg Brugge-Knokke) worden opgenomen in het Vlaamse net met kilometerheffing. Indexering van de tarieven van de kilometerheffing in Wallonië. De drie gewesten kunnen nog om het half jaar hun tarieven aanpassen/indexeren en het belastbare net wijzigen.

1/1/2019

(Aanzienlijke) verhoging van de tarieven van LKW-Maut in Duitsland. Voertuigen op CNG en LNG, en elektrische voertuigen zijn vrijgesteld van deze kilometertaks.

18/1/2019

Het Autosalon voor Lichte Bedrijfsvoertuigen en Vrijetijdsvoertuigen opent zijn deuren. TRANSPORTMEDIA wacht u op in Paleis 12, dat in het teken van de carrosseriebouwers staat.

28/2/2019

27ste editie van de Transport & Logistics Awards in de Nekkerhal van Mechelen. Het zal zeker uitverkocht zijn, reserveer uw plaatsen dus zo snel mogelijk…

29/3/2019

Datum waarop de Brexit van kracht wordt (en het begin van de overgangsperiode).

15/4/2019

Begin van de laatste plenaire zitting van het Europees Parlement. Laatste kans om het Mobiliteitspack te laten goedkeuren dat door de Sloveense eurocommissaris voor Violeta Bulc is aangebracht. De tegenstand uit de landen van de Wegalliantie lijkt echter groot genoeg om een overeenkomst te verhinderen die de wegcabotage (en andere hete hangijzers) zou liberaliseren.

April of mei 2019

Neerleggen van het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan (GRUP) voor de werken voor de uitbreiding van de Brusselse Ring. De grote werken zullen niet voor eind 2020 aanvangen.

26/5/2019

De moeder van alle verkiezingen: op deze dag gaan de Belgen op regionaal, federaal en Europees niveau stemmen. De samenstelling van het volgende Europees Parlement zal het lot bepalen van het Wegvervoerpakket en van alle regels voor rusttijden, toegang tot het beroep, cabotage, … Op Belgisch niveau is de herfederalisering van de mobiliteit misschien te hoog gegrepen, maar op het vlak van mobiliteit behoort een betere samenwerking tussen de gewesten wel tot de mogelijkheden.

28/5/2019

Een nieuw, door TRANSPORTMEDIA en Easyfairs georganiseerd, evenement: Best of Wallonia, een gloednieuw professioneel netwerkevenement voor de logistieke sector in Wallonië. Met als hoogtepunt de twee Waalse Transport & Logistics Gazelles.

15/06/2019

Alle trucks die voor het eerst worden ingeschreven, moeten voortaan uitgerust zijn met de nieuwste versie van de digitale tachograaf die aan hun eigen gps is gekoppeld.

Eind juni 2019

Derde editie van de Best of Van, het evenement van TRANSPORTMEDIA dat de ‘beste praktijken’ van de sector van de lichte bedrijfsvoertuigen belicht.

Zomer 2019

Begin van de werken aan de Oosterweelverbinding op de Antwerpse Linkeroever. De werken zouden vijf jaar moeten duren.

11/9/2019

Opening van het Matexpo 2019-salon in Kortrijk.

15/10/2019

Opening van het salon Transport & Logistics in Antwerp Expo / Nationale Gazelles Transport & Logistics.

31/12/2019

De Euro 4 dieselvoertuigen mogen voor het laatst gratis in de Antwerpse lage-emissiezone rijden.

2020

Het regelgevingskader voor de Waalse lage-emissiezones wordt van kracht. In tegenstelling tot in Vlaanderen, zullen de controles er niet gebeuren met camera’s met nummerplaatherkenning, maar via een zelfklever die de euronorm van het voertuig aangeeft.

1/1/2020

Gent richt zijn eigen lage-emissiezone in en die komt in grote lijnen overeen met de zone binnen de R40.

1/12/2020

Einde van het pilootproject rond de elektronische CMR in de Benelux.

31/12/2020

Gepland einde van de overgangsperiode voor de Brexit. Mogelijke herinvoering van de CEMT-vergunningen tussen België en het Verenigd Koninkrijk.

1/1/2021

Invoering van de lage-emissiezone in Mechelen en Willebroek.

9/9/2021

Uiterste datum om de 35 opleidingspunten te verkrijgen voor alle beroepschauffeurs van trucks die aan de Code 95 onderhevig zijn. Het lijkt nog ver weg, maar eigenlijk is het al bijna te laat om nog te beginnen.

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!