Transportmanagement.be

Zelfrijdende trucks: wacht de chauffeurs vanaf 2021 massale werkloosheid?

 01/06/2017  Claude Yvens  Economie
Zelfrijdende trucks: wacht de chauffeurs vanaf 2021 massale werkloosheid?

Een nieuw rapport dat besteld is door het International Transport Forum werkt verschillende scenario’s uit voor de invoering van zelfrijdende trucks in Europa en de Verenigde Staten. In het meest extreme scenario zou Europa van het huidige tekort aan chauffeurs evolueren naar een overschot in 2021!

De studie houdt rekening met de verwachte ontwikkelingen van het wegtransport, de huidige leeftijdspiramide van de chauffeurs, de geschatte toevloed van nieuwe chauffeurs in de komende jaren en drie scenario’s voor de manier waarop de zelfrijdende trucks zullen worden ingevoerd:

• het ontwrichtende scenario: bepaalde spelers (niet noodzakelijk transporteurs) gaan met zelfrijdende trucks werken vooraleer alle wettelijke aspecten zijn uitgewerkt. Ze kunnen dit bijvoorbeeld doen door in te spelen op het gebrek aan harmonisatie tussen de verschillende rechterlijke bevoegdheden (zoals de Europese en de nationale rechtsmachten).
• het geregulariseerde scenario: de reglementaire aspecten zijn vrij snel opgelost, de overheden brengen de overgangsplannen tot uitvoer en de hele sector kan gelijktijdig met de nieuwe technologie aan de slag.
• het conservatieve scenario: de reglementaire aspecten worden maar langzaam opgelost, onder andere ten gevolge van conflicten tussen de verschillende rechterlijke bevoegdheden (bijv. Europese en nationale). Aanvankelijk wordt de technologie alleen in een gesloten omgeving toegepast en pas daarna wordt ze naar het publieke domein uitgebreid.
Die drie scenario’s hebben een enorme impact op de werkgelegenheid van de Europese chauffeurs:
• het ontwrichtende scenario: vanaf 2021 begint de vraag naar chauffeurs (die in 2017 in Europa oploopt tot 3,5 miljoen chauffeurs) te dalen en vanaf 2023 zijn mogelijk 500.000 chauffeurs werkloos. Dit aantal piekt op 1,2 miljoen in 2028 waarna het – onder invloed van de natuurlijke vergrijzing van de huidige chauffeurs – weer lichtjes gaat dalen.
• het geregulariseerde scenario: het aantal gevraagde chauffeurs blijft nog stijgen tot in 2028 (3,7 miljoen) waarna het begint af te nemen. Een jaar later belanden we van een situatie van schaarste in een situatie met een overschot en dit overschot bereikt zijn hoogtepunt in 2034 (1,2 miljoen overtollige chauffeurs).
• het conservatieve scenario: het aantal gevraagde chauffeurs blijft nog stijgen tot in 2030 (3,8 miljoen) waarna het begint af te nemen. Als gevolg van het vergrijzen van de chauffeursbevolking blijft het tekort aan chauffeurs voor de gehele periode die door de studie is onderzocht, bestaan (tot 2040).