Volvo Trucks :”Wettelijke eisen noodrem zijn te laag”

Sinds november 2015 moeten nieuwe zware trucks met twee of drie assen zijn uitgerust met een automatische noodremvoorziening. Maar de Europese eisen zijn nog te laag, vindt Carl Johan Almqvist, Traffic & Product Safety Director bij Volvo Trucks. Het doel is om het aantal ongevallen terug te dringen waarbij een truck achterop het voertuig ervoor rijdt, een scenario dat geldt voor circa een vijfde van alle verkeersongevallen waarbij trucks betrokken zijn. Momenteel moet het noodremsysteem de snelheid van de truck met 10 km/uur verlagen. Volgend jaar wordt de eis aangescherpt tot 20 km/u. “Het is geweldig dat de wetgeving strenger wordt, maar ik vind dat de wettelijke eisen nog te laag zijn. Als het noodremsysteem wordt geactiveerd bij een snelheid van 80 km/u, moet de snelheid met veel meer dan slechts 20 km/u worden teruggebracht om een massale botsing te voorkomen als het voertuig voor de truck stilstaat”, zegt Carl Johan Almqvist. Het huidige systeem van Volvo Trucks gaat veel verder dan de huidige en toekomstige wettelijke eisen. Het systeem richt zich in de eerste plaats op het waarschuwen van de chauffeur voor het risico van een aanrijding. De noodrem wordt alleen gebruikt als het absoluut noodzakelijk is en deze wordt heel snel toegepast. De remsnelheid – of juister gezegd de vertraging – is circa 7 m/sec2 , wat gelijk is aan wat de meeste personenauto’s aankunnen. In de praktijk betekent dit dat de trucksnelheid van 80 tot 0 km/u kan worden teruggebracht in circa 40 meter. Het systeem houdt de voertuigen voor de truck in de gaten met behulp van camera- en radartechnologie en werkt in alle omstandigheden ongeacht of dat zonneschijn, mist of duisternis is. Bij het risico van een botsing wordt de chauffeur gewaarschuwd via geleidelijk oplopende licht- en geluidssignalen. Als het systeem geen reactie van de chauffeur detecteert, begint de truck automatisch voorzichtig te remmen. Als de chauffeur nog steeds niet reageert, wordt de noodrem geactiveerd tot het voertuig volledig stilstaat. Na nog eens vijf seconden zonder beweging van het stuur of een andere reactie, wordt de handrem automatisch geactiveerd. Deze veiligheidsmaatregel voorkomt dat de truck gaat rollen als de chauffeur in shock of bewusteloos is. Als de noodrem wordt geactiveerd, gaan de remlichten knipperen om de voertuigen achter de truck te waarschuwen. Als de snelheid daalt tot 5 km/u, worden ook de knipperende alarmlichten ingeschakeld. Het systeem van Volvo Trucks werkt ook op bochtige wegen en maakt onderscheid tussen vangrails en echte obstakels zoals auto’s en motoren. Om het systeem optimaal te benutten is het cruciaal dat alle functies, zoals de ABS-remmen, zowel op de truck als op de trailer worden geactiveerd.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo