Volvo Trucks presenteert eindelijk opvolger voor Euro 5 Dual Fuel

Het was lang wachten… Volvo Trucks introduceert Euro 6-trucks die worden aangedreven door vloeibaar aardgas of biogas, maar de motor maakt gebruik van een dieselcyclustechnologie. Het gaat dus wel over een Dual Fuel, hoewel Volvo Trucks over een Volvo FH LNG en Volvo FM LNG praat. Dankzij de dieselcyclustechnologie beschikkken de nieuwe FH en FM LNG over dezelfde prestaties en rijeigenschappen de dieselmodellen. De Volvo G13C Euro 6-lijnmotor met 6 cilinders heeft een inhoud van 13 liter en een common rail-injectiesysteem. Hij levert 420 met een maximumkoppel van 2100 Nm of 460 pk met een maximumkoppel van 2300 Nm. Deze waarden komen overeen met het koppel van Volvo’s dieselmotoren. LNG wordt aan een druk van 4 à 10 bar en een temperatuur van -140 à -125 °C opgeslagen. De grootste brandstoftank bevat 205 km LNG, goed voor een rijbereik van max. 1000 km. Tijdens het rijden wordt LNG verwarmd, onder druk gebracht en in een gas geconverteerd voordat het in de motor wordt geïnjecteerd. Om het gas te ontbranden, wordt er op het moment van injectie ongeveer 10 % diesel toegevoegd (daarom is het voertuig nog uitgerust met een SCR-uitlaatgasnabehandelingsysteem en een roetfilter). In zo’n configuratie is het brandstofverbruik volgens Volvo Trucks vergelijkbaar met dat van Volvo’s dieselmotoren, en de CO2-uitstoot ligt 20 % lager. Om de CO2-uitstoot met 100 % te verminderen, moet de fossiele dieselbrandstof worden vervangen door HVO (met waterstof behandelde plantaardige olie) en worden gecombineerd met bio-LNG. “Dankzij onze nieuwe trucks op vloeibaar aardgas of biogas kunnen we een alternatief bieden met een lage impact op het klimaat dat tegelijk voldoet aan de hoge vereisten op het vlak van prestaties, brandstofzuinigheid en rijbereik. Naar deze combinatie zijn onze transportklanten voor middellange en lange afstanden op zoek”, zegt Lars Mårtensson, Director Environment and Innovation bij Volvo Trucks. De Volvo FM LNG en de Volvo FH LNG zullen vanaf het voorjaar van 2018 beschikbaar zijn.

Feiten over de Volvo FH LNG en de Volvo FM LNG

  • Beschikbare versies: Trekkers (4×2, 6×2, 6×4) en bakwagens (4×2, 6×2, 6×4) met een brutovoertuiggewicht van max. 64 ton voor transport over middellange en lange afstanden.
  • Motor: Volvo G13C Euro 6-lijnmotor met 6 cilinders, een inhoud van 13 liter en common rail-injectiesysteem, injectoren voor gas en diesel. Beschikbaar met 420 pk/2100 Nm en 460 pk/2300 Nm.
  • Transmissie: Volvo I-Shift.
  • Brandstoftanks: LNG-versies van 115 kg (275 l), 155 kg (375 l) of 205 kg (495 l) voor een max. rijbereik van 1000 km. Er is ook een kleine dieseltank voorzien.
  • Uitlaatgasnabehandeling: SCR (selectieve catalytische reductie) en roetfilter.
  • De Volvo FH LNG en de Volvo FM LNG beschikken over een typegoedkeuring voor het volledige voertuig en een certificering conform de Europese richtlijn ECE R110.

Raadpleeg ook ons Truckpedia dossier over LNG als brandstof

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo