Transportmanagement.be

Volkswagen Truck & Bus gaat voorop in de strijd voor meer elektrische voertuigen

 12/10/2017  TransportMedia  Trucks
Volkswagen Truck & Bus gaat voorop in de strijd voor meer elektrische voertuigen

Met een Innovation Day in Hamburg heeft Volkswagen Truck & Bus vandaag zijn belangrijkste initiatieven onthuld op het vlak van connectiviteit, automatisering en alternatieve aandrijvingen. Bij dit laatste krijgt elektrische aandrijving een prominente plaats.

Wij geven u graag een overzicht van de producten die de komende jaren gelanceerd worden:

  • Vanaf 2020 zal Volkswagen Caminhões e Onibus in Brazilië een kleine stadsdistributievrachtwagen assembleren, die de naam e-Delivery meekrijgt (foto). Dit voertuig beschikt over een autonomie van 200 km en is uitgerust met een 80 pk-motor en een koppel van 493 Nm. Het zal gebaseerd worden op het nieuwe en conventionele Delivery-gamma dat volgende week gelanceerd wordt.
  • De MAN eTGM gaat in voorserie-productie voor het einde van 2018 en de (beperkte) productie in serie gaat in 2021 van start. Ook hier is er sprake van een actieradius van 200 km bij een MTM van 26 ton, zowel in trekker- als in bakwagenuitvoering.
  • Scania zal een hybride-aandrijving voor de lange afstand aanbieden vanaf 2020.
  • De groep kondigt de productie aan van een nieuwe generatie distributievrachtwagens, die van bij de aanvang met een elektrische aandrijving zullen ontworpen worden.
  • De VW ID Buzz Cargo, het door Volkswagen CV ontwikkelde concept van 100% elektrische bestelwagens, gaat in 2022 in productie. Dit voertuig werd ontwikkeld met het ook op last mile leveringen. De allereerste eCrafter-voertuigen worden nog voor het einde van dit jaar uitgeleverd.

Commerciële vooruitzichten

Elektrische distributievrachtwagens moeten tussen 2020 en 2025 goed zijn voor een marktaandeel van 5%. Tegen 2025 moet de TCO van zo’n voertuig gelijk zijn aan dat van een dieseluitvoering.

Er bestaan nu reeds elektrische oplossingen voor sommige segmenten van het vervoer over de lange afstand. Toch is het volgens CEO Andreas Renschler van Volkswagen Truck & Bus onmogelijk om in te schatten voor welk marktaandeel ze in aanmerking komen. Dit heeft dan eerder te maken met het gewicht van de batterijen, en niet zozeer met de kostprijs.