Transportmanagement.be

Virtuele realiteit in de truckwereld : alle begin is moeilijk

 02/02/2018  Claude Yvens  Trucks & Trailers
Virtuele realiteit in de truckwereld : alle begin is moeilijk

Terwijl iedereen de mond vol heeft van digitalisering, raakt virtuele realiteit moeilijk uit de startblokken in de transportsector. De technologie rond VR-brillen staat nochtans op punt. Het bewijs wordt geleverd door Cargotec, onder meer fabrikant van Hiab-kranen.

Tot nu toe moest de chauffeur zijn cabine verlaten om zijn laadkraan te bedienen. Enerzijds is dit niet zo aangenaam als het regent, en anderzijds stelt het de chauffeur bloot aan risico’s zoals een ongeval. Met het door Cargotec ontwikkelde HiVision-systeem kan de vrachtwagenchauffeur zijn kraan bedienen terwijl hij in de cabine blijft zitten. Superveilig en bovendien perfect mogelijk…

Veilig en productief

Het HiVision-systeem (dat tijdens de beurs Bauma 2016 in München in wereldpremière werd voorgesteld), is voorlopig enkel beschikbaar op het bosbouwgamma van Hiab. Het bestaat uit de volgende elementen:

  • Vier camera’s, geïnstalleerd aan de bovenkant van de kraan, om de directe omgeving in beeld te brengen, en goed voor een gezichtsveld van 240 graden.
  • Een gepatenteerd controlesysteem in drie formaten.
  • Een virtual reality bril.
  • Bedieningsjoysticks die dezelfde zijn als in een klassieke omgeving.

Als de gebruiker zijn hoofd draait, zorgt de VR-bril ervoor dat hij hetzelfde gezichtsveld krijgt dan wat hij normaal zou zien mocht de kraancabine aan de buitenkant zijn geïnstalleerd. Ook de joysticks voelen helemaal hetzelfde aan.

De Zweed Henrik Strömbäck is reeds meer dan twintig jaar actief in het transport van boomstammen. Momenteel is hij bij het bedrijf JS Frakt AB aan de slag. Hij moest aanvankelijk nog vertrouwd raken met HiVision, maar nu voelt dit systeem aan als het traditionele systeem waar hij jarenlang mee gewerkt heeft. ’s Nachts werkt het bovendien even goed als overdag. Eens hij het systeem volledig onder de knie zal hebben, gaat Henrik ervan uit dat hij zijn productiviteit zal verhogen.

Hiab wijst op de gewichtsbesparing (omdat de besturingscabine op het voertuig wegvalt), wat vanzelfsprekend in het voordeel speelt van het nuttig laadvermogen. Ook bij Cargotec is men overtuigd van het potentieel van HiVision. Geleidelijk aan zal dit systeem ook op andere kranen uit het Hiab-gamma worden toegepast. Het zou bijvoorbeeld mogelijk moeten zijn om deze technologie te gebruiken op de meeneemheftrucks van Moffett (een ander topproduct uit de Cargotec-stal).

“Met de komst van zelfrijdende vrachtwagens, moet het in de toekomst perfect kunnen dat een gebruiker de bediening voor zijn rekening neemt van meerdere vrachtwagens die zich op eigen kracht naar de laadplaats hebben begeven”, zegt Rafal Sornek, Vice President, Technology & Quality Development bij Hiab.

De constructeurs geven nog niet thuis…

Je zou er zomaar van uit kunnen gaan dat virtual reality meerdere deuren zou openen in de transportsector, maar dat is nog niet het geval. De vrachtwagenfabrikanten zijn nog volop aan het experimenteren met prototypes of demogadgets (zo ontwikkelde MAN een app om de nieuwe TGE te ontdekken en te configureren. Volvo Trucks deed hetzelfde met de FH n.a.v. Truck & Transport 2017).

  • In het DAF Experience Center in Eindhoven, maakt DAF gebruik van VR-brillen om zijn producten en diensten op een originele manier in de kijker te zetten. In het kader van het DAF Technology Lab, waarbij bepaalde omgevingen gesimuleerd kunnen worden, werkt DAF bovendien samen met de universiteit van Tilburg. DAF denkt ook aan toepassingen in het kader van opleidingen. Het zou dus best kunnen dat opleidingen voor de Code 95 voortaan in virtual reality plaatsvinden.
  • Bij Iveco wordt er gewerkt met een ondersteuningsproject voor technici, waarbij gebruik gemaakt wordt van Microsoft Hololens VR-brillen. Door de bril op te zetten tijdens de interventie, kan de arbeider handleidingen, een wisselstukkencatalogus of een videotutorial consulteren in functie van wat hij ziet. Dit wordt mogelijk gemaakt door een Skype-verbinding. Dit project is momenteel enkel voorbehouden voor het onderhoud van bussen, maar zou evengoed voor vrachtwagens kunnen ingezet worden.
  • Mercedes-Benz heeft ook de weg gevonden naar VR-brillen. Ze worden gebruikt voor het simuleren van de compatibiliteit van sommige onderdelen met een bepaald chassis: is er bijvoorbeeld voldoende plaats om dit bepaald type van compressor te installeren? De virtuele brillen worden eveneens ingeschakeld om onderhoudsactiviteiten te simuleren. Ook Fleetboard heeft alle vertrouwen in de Microsoft Hololens-brillen. Ze worden ingezet om demo’s te geven over toekomstige diensten rond vlootbeheer. Het is niet meer denkbeeldig dat de vlootbeheerder zijn voertuigen in realtime zal kunnen opvolgen met een VR-bril. Toch is het nog niet meteen duidelijk welke richting men uitgaat met deze virtuele visie.
  • Voor de kwaliteitscontrole van de motoren, zal Renault Trucks vanaf begin volgend jaar gebruik maken van Hololens-brillen. De gebruiker zal tijdens de meest complexe controle-activiteiten instructies kunnen zien om belangrijke knopen te kunnen doorhakken.
  • Volvo Trucks wil technici in realtime kunnen ondersteunen door collega’s met behulp van Augmented Reality, in dit geval de Microsoft Hololens. Dit wordt getest in het Uptime Center van Volvo Trucks in Gent.

 

Op uitzondering van Cargotec is er dus nog geen enkel bedrijf dat een VR-applicatie op de markt heeft gebracht die toegankelijk is voor de klanten. De mogelijkheden lijken nochtans legio: opleiding (het is bijvoorbeeld mogelijk om een situatie te simuleren zo vaak men wil), hulp bij herstellingen tot zelfs een opwaardering van de arbeidstijd van de chauffeur wanneer die niet aan het rijden is (vandaag nog tijdens wachttijden bijvoorbeeld, in de toekomst misschien bij platooning). Het is ook mogelijk om een chauffeur kennis te laten maken met een nieuwe laadplaats (hierbij denken we o.m. aan een chemische fabriek), de veiligheidsmaatregelen ter plaatse en een wegbeschrijving naar de juiste laadkaai. Indien nodig, kan dit in verschillende talen.