Vergelijk-test tankkaarten : babystapjes richting meer veiligheid

Dankzij de toevoeging van bijkomende diensten of nieuwe beheersfuncties zijn tankkaarten (de uitgevers ervan spreken liever over ‘servicekaarten’) reeds enkele jaren langzaam maar zeker aan het evolueren. Met de komst van de chipkaart enerzijds en de intrede van het contactloos betalen anderzijds, is de technische revolutie in aantocht. Het lijkt moeilijk te geloven maar de tankkaarten die in het wegtransport worden gebruikt, werken nog grotendeels met een magnetische strip. In Europa (maar niet in de Verenigde Staten!) worden dergelijke kaarten sinds 2003 in grote mate naar de exit verwezen. Fraude behoort tot het verleden Momenteel zijn er slechts twee kaarten op de markt die gebruik maken van een chip. Het zijn de zogenaamde ‘EMV-kaarten’ (Europay-Mastercard-Visa, genoemd naar het consortium die de normen voor chipkaarten en -lezers heeft opgelegd). We hebben het hierbij over de AS24-kaart (Total Group) en de IDS-kaart (Q8 Group). Het is geen toeval dat het om die twee spelers gaat. Het is namelijk veel gemakkelijker om de technische normen te veranderen binnen een gesloten netwerk dat uit volautomatische tankstations bestaat, dan in een open netwerk waarbij tal van andere petroleummaatschappijen zijn betrokken (zoals bij DKV en UTA het geval is). “Wij hebben gekozen voor een ‘gesloten’ chipkaart voor een optimale beveiliging van de transacties”, vertelt Jean Scheirman (Managing Director van AS24 Benelux). “Twee jaar na de invoering stellen we vast dat al onze klanten op dit systeem zijn overgeschakeld.” De keuze van AS24 werd destijds ingegeven door de wens om diensten aan te bieden die verder gaan enkel en alleen brandstofkosten beheren. “Wij willen ons profileren als een totaalaanbieder van mobiliteitsdiensten”, aldus Scheirman. “We wilden voorkomen dat onze magnetische kaarten en eventuele gevoelige informatie van onze klanten ten prooi vallen aan skimming op het moment dat ze aan tolpoorten voorbij komen of in terminals, die niet in ons bezit zijn. Dankzij onze chipkaarten hebben we elke vorm van fraude uitgesloten!” Bij IDS gaat men zelfs nog verder. Martijn Hazebroek (Country Manager) zorgt voor de nodige toelichting: “De overschakeling is van start gegaan in 2015, maar we zijn in één beweging overgestapt van een magnetische kaart naar een contactloze kaart. We maken overal gebruik van onze eigen super beveiligde lezers, en de chip die we gebruiken werd door onszelf ontwikkeld waardoor deze niet compatibel is met de EMV-standaard. Dit houdt in dat het signaal tussen onze kaart en onze lezer niet door derden kan worden opgepikt. In theorie is hacking nog altijd mogelijk, maar ons systeem zal niet door de eerste de beste gehackt kunnen worden.” Om nog meer veiligheid in te bouwen, maakt IDS gebruik van een dubbele kaart: een voor het voertuig en een andere voor de chauffeur. Mobiliteitsoplossingen Bij de andere aanbieders van tankkaarten is men de mogelijke evoluties volop aan het onderzoeken. BP werkt eraan en bij Total is men in volle voorbereiding van een totaal nieuw aanbod, dat begin 2018 aan het oppervlak zou moeten verschijnen. Dit systeem is gebaseerd op het beproefde recept van AS24. “We zitten momenteel in de allerlaatste fase van goedkeuring, en onze eigen terminals werden reeds vervangen. We zullen zowel een EMV-chipkaart als een contactloze kaart aanbieden en dit in het kader van nieuwe packs die veel verder gaan dan de klassieke tankkaarten”, aldus Marc Longin (Director Fuel Cards & eBusiness/Innovation van Total Belgium). Bij Gert-Jan Breij (directeur van DKV Euro Service Benelux VOF) horen we min of meer hetzelfde verhaal. “We gaan heel voorzichtig te werk, maar we zijn hoe dan ook aan het evolueren naar een uitbreiding van de betaalmogelijkheden. We zien het namelijk ook in andere sectoren, waar de betaling via smartphone reeds behoorlijk ingeburgerd is.” (NVDR: bij BP bijvoorbeeld kan men via Android nu reeds betalen in 1.250 tankstations in Groot-Brittannië). “Bij DKV zitten we nog in de ontwikkelingsfase, maar tegelijkertijd werken we aan nieuwe beveiligingsmethodes die gebaseerd zijn op het huidige gebruik van magneetkaarten.” DKV zit vanzelfsprekend in een andere situatie t.a.v. AS24 en IDS, omdat de DKV-kaart aanvaard wordt in 54.000 tankstations in 42 landen. Bovendien wordt ze gebruikt door talrijke petroleummaatschappijen… Het is echter een perfecte illustratie van een andere ingrijpende evolutie rond tankkaarten: ze zijn uitgegroeid tot beheerstool voor bijkomende kosten zoals tolkosten of andere vormen van kilometerheffing. Zelfs de aanbieders van pure tankkaarten (AS24, IDS), begeven zich op hetzelfde pad. “We zijn leveranciers van mobiliteitsoplossingen” is veruit de vaakst geciteerde slogan uit ons onderzoek… Het aanbieden van extra diensten staat echter niet noodzakelijk synoniem met operaties in eigen beheer. Zo maakt IDS voor de betaling van de tolgelden sinds 2015 gebruik van een Italiaanse gespecialiseerde partner (Plose). Platooning? Waarom niet? Ondanks het geheel aan evoluties, is het belangrijk om de basiskwaliteiten van tankkaarten niet uit het oog te verliezen. Dan hebben we het vooral over het gebruiksgemak en de veiligheid van de transacties. Op dat vlak zijn de leveranciers bijzonder vindingrijk om de tools zo nauwkeurig en gepersonaliseerd mogelijk te maken (zie kader). Gert-Jan Breij (DKV Euro Service) laat bovendien zijn licht schijnen over de tankkaarten van de toekomst: “We zijn nu reeds bezig om ons aanbod uit te breiden naar alternatieve brandstoffen, en we moeten zeker ook rekening houden met elektriciteit als belangrijke energiebron. Op dat vlak worden we met geheel andere leveranciers geconfronteerd. Om de gemeenschappelijke data optimaal te benutten, werken we bovendien ook nauw samen met bedrijven die actief zijn in telematica en vlootbeheer. Tenslotte denken we eveneens een belangrijke rol te kunnen spelen in het platooning-verhaal. Van zodra het in konvooi rijden een feit is, moeten we klaar zijn met ons huiswerk.” Het ziet er dus sterk naar uit dat er in het wegtransport nog een mooie toekomst is weggelegd voor het stukje plastic…

De leveranciers van tankkaarten willen allemaal uitgroeien tot leverancier van mobiliteitsoplossingen.

Recente nieuwtjes

  • In de loop van het vierde kwartaal zal de Lukoil-kaart ook in de eigen CNG/LNG-stations kunnen gebruikt worden.
  • Het Europese netwerk voor de UTA-kaart is toegenomen met 6.000 tankstations.
  • In een aantal nieuwe landen is het Logpay-netwerk aan een sterke opmars bezig.
  • Nieuwe veiligheidsfuncties in de DKV Cockpit.
  • Tankstationuitbater EFR lanceert een nieuwe tankkaart.
  • Met de AS24-kaart is het voortaan mogelijk om de service Tak&Drive te gebruiken in 200 tankstations. Met deze service kan men de gegevens van de digitale tachograaf downloaden. De AS24-kaart werd bovendien uitgebreid met een 24/7 pechverhelpingsservice en de mogelijkheid om voorschotten op boetes te betalen.
  • Sinds 2015 doet de IDS-kaart hetzelfde voor de recuperatie van accijnzen en de betaling van tolgelden. IDS lanceert bovendien de iAccount-app met bijhorende beheersfuncties.
  • Verschillende kaarten doen er werkelijk alles aan om het gebruik ervan nog flexibeler te maken. Voorbeelden hiervan zijn het vooraf bepalen van het tijdsbestek waarbinnen de kaart mag gebruikt worden (UTA), gegroepeerde instellingen van kaarten (UTA) om kaartlimieten flexibeler te programmeren of om bepaalde kaarten tijdelijk de deactiveren.
  • Bij BP doet de BP Plus-kaart opnieuw zijn intrede in België.

Vergelijkende tabel Tankkaarten

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo