Transportmanagement.be

Uwe Brinks (CEO DHL Freight): “Het tekort aan chauffeurs is ook mijn probleem”

 24/10/2017  Claude Yvens  Economie, Economie
Uwe Brinks (CEO DHL Freight): “Het tekort aan chauffeurs is ook mijn probleem”

In het kader van het salon Transport & Logistics Antwerpen hadden we een afspraak met Uwe Brinks, in januari benoemt tot CEO van DHL Freight. Hij geeft ons zijn visie op de verantwoordelijkheid van grote transportondernemingen wat het actuele chauffeurstekort betreft. 

T&B: Hoe gaat het met uw transportvolumes in Europa?

Uwe Brinks: Zeer goed. De economie zit nog altijd in de lift en ik stel vast dat de politieke hoogspanningen, zoals de Brexit of de situatie in Catalonië, hier geen negatieve impact op hebben. In België gaan we er ook op vooruit, maar minder snel dan in onze centrale markten als Zweden, Frankrijk en Duitsland. Ik durf het zelfs historisch te noemen.

T&B: Wat zijn uw belangrijkste activiteiten in België?

Uwe Brinks: Wij baten een terminal uit in Kontich, op de voormalige Philips-site, waar we onder meer aan cross-docking doen voor Amazon en Nike.

T&B: Het transport in Europa heeft sinds enkele maanden te kampen met capaciteitsproblemen. Ondervindt u er ook hinder van?

Uwe Brinks: Dit is effectief meer dan ooit een uitdaging. De daling van de werkloosheid is positief, maar het verhoogt de moeilijkheden om chauffeurs te vinden. In Polen zijn er al geen meer. Ze zitten al allemaal in het westen. Vandaar dat Poolse bedrijven aan het rekruteren zijn in Oekraïne bijvoorbeeld.

T&B: Is het mogelijk om een structurele oplossing te vinden voor dit probleem?

Uwe Brinks: Naast de files, een probleem dat dringend en grondig moet aangepakt worden door de verschillende regeringen, is het chauffeurstekort het probleem in onze sector. We moeten nieuwe manieren vinden om nog efficiënter te transporteren. Hierbij denk ik bijvoorbeeld aan de bezettingsgraad van de vrachtwagens die nog een stuk beter kan. Een markplatform als Saloodo kan op dit vlak het nodige soelaas brengen. We moeten echter ook nieuwe chauffeurs opleiden. Dat is ook mijn probleem, hoewel we zelf geen chauffeurs tewerkstellen, behalve dan in de Verenigde Staten. Ik denk dat we hiervoor moeten samenwerken met de andere grote transportgroepen.

T&B: Zou dit probleem niet gedeeltelijk opgelost kunnen worden door onze chauffeurs betere loonvoorwaarden te geven?

 Uwe Brinks: Het is meer dan een louter financieel probleem. Ik denk dat de arbeidsomstandigheden zwaarder doorwegen. De huidige generatie is meer bezig met traditionele waarden zoals gezinsleven en het evenwicht tussen werk en privé. Het is aan ons om nieuwe manieren uit te dokteren om ervoor te zorgen dat de chauffeurs vaker thuis zijn.

T&B: De Europese Commissie heeft zopas een aantal voorstellen geformuleerd op dit vlak…

Uwe Brinks: Onze sector smacht naar een nieuw wetgevend kader. Dit kan gaan over nieuwe werkuren, andere tariefstructuren, de inmenging van de vakbonden of over minimumlonen… Als we het voorbeeld nemen van de weekendrust in de cabine, zouden de chauffeurs in een hotel moeten overnachten om hun weekendrust te nemen. Is een hotel dan zoveel beter dan een cabine? En wie gaat er opdraaien voor de extra kosten? Ik denk dat we dit goed moeten overleggen met onze chauffeurs, onze transporteurs en onze klanten.