Transportmanagement.be

Tweede Vlaamse ecocombi-proefproject minder strikt

 02/11/2017  Claude Yvens  Wetgeving
Tweede Vlaamse ecocombi-proefproject minder strikt

Na een positieve (!) evaluatie van het eerste proefproject met ecocombis heeft de Vlaamse Regering een besluit goedgekeurd voor een tweede proefproject, dat van start gaat op 1 januari 2018 en zeven jaar zal duren.

Door de grote graad van strengheid was het eerste proefproject geen groot succes. Er waren maar twee goedgekeurde deelnemers op een paar honderden aanvragen, wat eigenlijk veel te weinig was om het project te evalueren. Het tweede proefproject wordt minder stringent opgesteld.

Dit zijn de voornaamste bepalingen van het besluit :

  • transporteurs voor rekening van derden en voor eigen rekening mogen een vergunning aanvragen
  • gevaarlijke goederen, tanks van meer dan 1000 liter, levende dieren, containers van 45 voet en ladingen met uitstekende delen worden uitgesloten
  • de chauffeur heeft minimaal vijf jaar ervaring met het besturen van een CE-combinatie en moet in het bezit zijn van een speciaal bekwaamheidsattest
  • er is geen sprake meer van ‘trajecten’, maar van een toegestaan netwerk. Het netwerk is opgebouwd uit een basisnetwerk (alle autosnelwegen, aangevuld met ‘de wegen die door de minister worden aangewezen’, in het bijzonder de wegen binnen het havengebied van Antwerpen, Gent, Oostende en Zeebrugge) en aantakkingstrajecten. Een aantakkingstraject is de meest logische en efficiënte weg vanaf het vertrekpunt tot het basisnetwerk en vanaf het basisnetwerk tot de bestemming. Deze aantakkingstrajecten zijn al vergund in het kader van het eerste proefproject of moeten nog door de minister goedgekeurd worden. Het gebruik van aantakkingstrajecten is alleen toegestaan als schakel tussen het vertrekpunt en het basisnetwerk of tussen het basisnetwerk en de bestemming of omgekeerd.
  • De regels over de aanvraagprocedure voor een aantakkingstraject worden door de minister bepaald. Twee keer per jaar worden maximaal dertig aantakkingstrajecten goedgekeurd (max. 2 per aanvrager). Als de aanvraag goedgekeurd wordt, wordt het aantakkingstraject toegevoegd aan het netwerk en aangevuld in het LZV Portaal.

TLV tevreden

“We beschouwen dit besluit als een doorbraak. We zijn blij dat alle Vlaamse snelwegen, samen met de havengebieden, worden opengezet voor de ecocombis.  Daar waar tot op vandaag de Kennedytunnel niet toegestaan was opent dit de poorten naar vervoer van het Oosten naar het Westen en omgekeerd. Wat de Ring rond Brussel betreft moet ik mijn bemol bovenhalen. De R1 loopt gedeeltelijk op Brussels grondgebied, en we zijn daar nog niet klaar mee. We hebben uitdrukkelijk aan Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet om dat stuk van de Ring open te stellen voor ecocombis, zodanig dat je ook de connectie kunt krijgen naar Wallonië.”, zegt Lode Verkinderen (TLV).

Over een eventuele samenwerking met andere gewesten en/of landen wordt niets gezegd. “Juridisch kan dat ook niet”, verduidelijkt Verkinderen. “Als je vanuit Nederland via Wallonië naar Vlaanderen wil rijden, dan heb je twee vergunningen nodig, één vanuit Vlaanderen en één vanuit Wallonië. Maar heel concreet zie ik b.v. een mogelijkheid om vanuit Zuid-Limburg over de Voerstreek naar Wallonië te rijden. Dan moet Wallonië het traject goedkeuren tot aan de eigen gewestgrens en vanaf daar is Vlaanderen bevoegd. Maar zolang je enkel op snelwegen blijft zou dat geen probleem moeten zijn.”

Het besluit van de Vlaamse regering treedt in principe op 1 januari 2018 in werking, maar Lode Verkinderen blijft voorzichtig : “Je moet rekening houden met aan aantal praktische zaken. Ik hoop dat we in de loop van de late lente of in de zomer de derde, en dan de vierde ecocombi in Vlaanderen zien rijden.”

Lees alles over TLV in onze Transport & Van In Belgium directory!