Transporteurs vragen meer flexibiliteit van rederijen

Om antwoord te bieden aan de problematiek van mobiliteit in de haven van Antwerpen zouden meerdere transporteurs graag ’s nachts werken. Echter, om gestructureerd met nachtvervoer te kunnen werken is er een absolute noodzaak dat alle grote Antwerpse containerterminals en meerdere depots deze mogelijkheid aanbieden, wat nu nog niet het geval is. Tot op heden bieden enkel de container terminals aan het Deurganckdok (kaai 1700 DP World / kaai 1742 PSA) deze mogelijkheid, alsook de depots MEDREP S11 en Combinant. “De minimumvereiste om structureel nachtwerk te kunnen organiseren, is dat elke grote containerrederij de mogelijkheid aanbiedt om ’s nachts lege containers te kunnen uithalen/aanleveren. En liefst minstens 1 optie op elke oeverzijde van de Schelde”, stellen die transporteurs (Joosen, Van Moer, Katoen Natie, GTS en Tabak Natie) vast in een gezamenlijke brief naar de rederijen. “Veel rederijen verzoeken transporteurs nog steeds om ledig equipment uit te halen of binnen te leveren in depots gelegen op de andere oever van waar de goederentrafiek zelf is gesitueerd. Indien transporteurs in dergelijke gevallen een “change of depot” aanvragen, kan slechts in beperkte mogelijkheden en mits betaling. Veel logischer en ecologischer zou zijn indien trafieken volledig op eenzelfde oeverzijde kunnen plaatsvinden”, aldus de vijf concullega’s. Dergelijke oplossingen zijn dan ook dringend nodig, gezien reeds lopende en nog voorziene wijzigingen aan de infrastructuur, bijvoorbeeld de omvorming van de rotonde aan de Waaslandhaven tot een ‘Hollands complex’ tot september 2018. Volgens de transporteurs zullen deze werken de mobiliteitsproblematiek in de Waaslandhaven de komende maanden enkel vergroten.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo