Transportmanagement.be

Transport Martens: “De kilometerheffing dreigt een bloedbad te worden voor de transportsector”

 26/02/2016  Yannick Haesevoets  News Transport
Transport Martens: “De kilometerheffing dreigt een bloedbad te worden voor de transportsector”

Er mag rustig gesteld worden dat Transport Martens de moeilijke jaren na de economische crisis goed doorstaan heeft. Het transportbedrijf uit Turnhout verdubbelde sinds 2008 niet alleen zijn omzet, maar ook zijn wagenpark. Een evolutie die zaakvoerder Paul Martens zelfs met de komst van de kilometerheffing niet wil ombuigen, getuige de 15 nieuwe DAF XF en CF Euro 6 die hij nog in 2015 bestelde.

Transport Martens bestaat 77 jaar en huidig zaakvoerder Paul Martens vormt de derde generatie van het familiebedrijf met sterke wortels in Turnhout.”  Zijn bedrijf is zowel nationaal als internationaal actief. Martens doet distributie van goederen over het hele land, zonder dat het van distributie een echte specialiteit gemaakt heeft. Het internationale luik blijft nog altijd het grootste gedeelte van de activiteiten van het bedrijf. “Wij trachten onze klanten hun logistieke zorgen uit handen te nemen, door hen een totaaloplossing aan te bieden”, gaat Paul Martens verder.

Die filosofie vertaalt zich ook naar het internationaal vervoer, waar Martens met een volledige dekking van Frankrijk met zowel groupage, deelladingen als volle ladingen als een specialist op het land van Molière beschouwd mag worden. Toch rijdt Martens voor zijn klanten indien nodig ook naar andere bestemmingen. “Soms doen wij hiervoor beroep op onderaannemers, zodat we onze klanten een kwaliteitsgarantie voor die transportdienst kunnen garanderen. Je mag er vanuit gaan dat wij dagelijks 65 voertuigen inplannen, ook al bestaat onze eigen vloot uit een dertigtal trekkers en een tiental bakwagens”, aldus nog Paul Martens.

Zowat 75% van de trucks van Martens hebben een DAF-logo op de neus. TTA Truckland leverde in 2015 tien nieuwe DAF CF Euro 6 en XF Euro 6 en ook in de volgende maanden zullen nog vijf nieuwe vrachtwagens geleverd worden. “Wij willen op die manier tijdig inspelen op de kilometerheffing die er binnenkort aankomt en tegelijk ook op milieuvlak een inspanning doen. Wij zijn echter altijd blijven investeren in onze vloot. Ook in de moeilijke jaren 2008 en 2009. Op dat moment hebben wij de stap naar Euro 5-trucks gezet”, legt Paul Martens uit. Hij onderstreept in één adem ook het belang van zo een jonge vloot naar de klanten toe. Maar ook voor de eigen organisatie: “Als je een uitbreiding in gedachten hebt en je doet het omwille van slechte economische vooruitzichten toch niet, dan bestaat het gevaar dat enige tijd later uitbreidings- en vervangingsinvesteringen samen zullen vallen. Blijven investeren ook als het wat moeilijker ging, was dus een bewuste keuze.”

2015 was een jaar van grote groei voor Martens. Een jaar ook waarin de vloot aangroeide. 2016 wordt een jaar met vraagtekens. Al was het maar door de komst van de kilometerheffing. Paul Martens heeft over deze nieuwe wegentaks een uitgesproken mening: “Transporteurs die de toekomstige kilometerheffing niet zullen doorrekenen, moeten de laatste jaren heel grote winstmarges gehad hebben. Alleen vrees ik dat er daarvan niet teveel zullen zijn. De sector beschikt niet over de marge om deze extra belasting op zich te nemen, dus zullen we het aan de klant moeten doorrekenen, die het op zijn beurt dan weer moet doorschuiven naar de eindklant. Dit zal overtuigingskracht van de vervoerders vergen. Het gezond verstand zal bij iedereen moeten zegevieren, want anders dreigt een bloedbad voor de transportsector”, besluit Paul Martens.

Martens foto 3