Transport & Logistics 2017 was groot succes

Beursorganisator Nadine Francus van Easyfairs blikt terug op een succesvolle editie van de beurs Transport & Logistics 2017 in Antwerpen. “Voor deze editie was ons opzet het aanbieden van een vernieuwd concept waarbij we inspelen op de innovaties van de transport en logistieke sector. Multimodaliteit en data-driven solutions waren de twee hete hangijzers die dit jaar in de kijker stonden. Als vakbeurs en netwerkplatform willen we meewerken aan de mentale shift die nodig is om een echte verandering teweeg te brengen. Een sterk conferentieprogramma, starterspaviljoen en jongerenprogramma moeten naast de 350 standen een volledig pakket aanbieden voor iedereen uit de sector. Wij verwelkomen met veel plezier in 2019 op 15, 16 en 17 oktober terug meer dan 10.000 professionals op Transport en Logistics 2019.” Tijdens de netwerklunch met Karel De Gucht kwamen verschillende hot topics aan bod. Zo werd er gesproken over het nakend tekort aan vrachtwagenchauffeurs, een prioriteit voor de verladers, en de wildgroei aan wetgeving in de Europa omtrent transport en rij- en rusttijden. Maar ook de impact van big data zal de sector stevig door elkaar schudden. Datasharing en –analyse is de sleutel tot het optimaliseren van goederenstromen. “De databeheerders van de toekomst worden de eigenaren van de transportindustrie.”, zegt Ferrij Suijkerland, Head of Business Development Support bij DHL Freight Benelux. Het e-commercemodel waarin consumenten hun pakketjes onmiddellijk aan huis geleverd willen krijgen werd eveneens op de korrel genomen. Momenteel is er een te grote verscheidenheid aan leveranciers waardoor de drop density niet optimaal is. “De bezorgers van pakjesdiensten zullen de melkboeren van vroeger worden die bij iedereen, van buur tot buur, aan huis leveren. In de toekomst zullen er minder firma’s aan huis leveren en degenen die overblijven zullen fijnmaziger kunnen gaan werken.”, kadert Karel De Gucht. Tijdens de VIB conferentie over de trends in transport stelde VUB-professor Cathy Macharis dat de consument ook bewuster gemaakt kan worden door groenere oplossingen aan te bieden. “Alle studies wijzen aan dat consument niet meer wenst te betalen om pakketten snel te leveren maar we kunnen ze wel sturen om te kiezen voor groene leveringen waarbij de bezettingsgraad van een bestelwagen geoptimaliseerd is. Daarnaast zijn verschillende bedrijven ook aan het bekijken hoe ze efficiënter kunnen leveren door bijvoorbeeld met GPS-data van klanten te werken en zo te weten wie er thuis is om beleverd te worden.” In de namiddag vond het panelgesprek van Flows voorgezeten door Fons Leroy van VDAB plaats over “Innoverend rekruteren in logistiek”. “De competitie tussen de bedrijven neemt toe en er zullen op korte termijn meer dan 400.000 werknemers uit de arbeidsmarkt verdwijnen. Zij vloeien af door de vergrijzing. Het recruteren van talent is de key factor om te groeien. Wie dat vandaag als bedrijf niet doet is niet voorbereid op de toekomst.”, aldus Leroy

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo