Transport Bellekens : “Alert blijven voor de toekomst”

De transportmarkt is zonder enige twijfel een markt die continu in beweging is zowel op economisch, ecologisch of wettelijk vlak. Hiermee flexibel kunnen omgaan is voor Transport Bellekens uit Heist-op-den- Berg, altijd de sleutel geweest tot succes.  Sinds haar oprichting, ondertussen reeds 80 jaar geleden, heeft Transport Bellekens met een heel open vizier omgegaan met de wijzigende marktomstandigheden. Deze manier van aanpak resulteerde onder meer in de bekroning van Transporteur van het Jaar in 1998. Sindsdien is het bedrijf blijven. Dhr. Gert Bellekens: “Toen we deelnamen aan de verkiezing, hadden we net industriegrond gekocht om naast het eigenlijke vervoer eveneens aan op- en overslag te doen. Met het oog om ons dienstenpakket uit te breiden en nieuwe afzetmarkten te kunnen aanboren. De uiteindelijke titel wisten veel van onze klanten en leveranciers naar waarde te schatten.” Maar dit betekende niet dat de onderneming op haar lauweren ging rusten. Transport Bellekens ging actief op zoek naar hoe ze haar toekomst kon veilig stellen en hoe ze kon anticiperen op een markt die steeds verder en sneller evolueerde. “Zo zijn we in 2004 verhuisd naar een nieuwe vestiging die bijna vijf maal zo groot is dan de vorige. Dit terrein omvat onder andere vier magazijnen van elk 2.000m², verbonden aan elkaar door gemeenschappelijke laad- en loszones, een nieuwe garage met truckwash, nieuwe kantoren en een bestaande loods van 5500m² werd vernieuwd en aangepast met 14 laadkaaien en twee poorten. Het totale terrein biedt parkeerplaats aan een 120-tal vrachtwagens. Van in het begin hebben wij sterk ingespeeld op de verhuring van de magazijn- en bureelruimtes. Op vandaag hebben wij een 16-tal verschillende huurders op het terrein.” In 2005, mede onder impuls van een gebrek aan chauffeurs, werd een autonoom bedrijf in Slowakije opgericht dat vooral instaat voor de internationale zendingen. Een noodzaak om te kunnen blijven concurreren en te renderen in het internationale lange afstandsvervoer. Het nationaal transport wordt echter nog altijd uitgevoerd door Belgische voertuigen. “De totale getrokken vloot van Bellekens Transport telt om en bij de 120 opleggers en is al verschillende jaren op een zelfde niveau gebleven. Maar de manier van werken is toch veel veranderd in vergelijking met vroeger. Lege kilometers worden zoveel mogelijk vermeden maar zijn, in een groot land als Frankrijk, niet eenvoudig te realiseren. Een belangrijk issue voor ons is de rendabiliteit nog verder te optimaliseren en de servicegraad nog meer te laten toenemen.” De Franse markt was en is nog altijd de belangrijkste bestemming voor Transport Bellekens, maar het groupagevervoer, waar het bedrijf in gespecialiseerd was, verliest terrein ten voordele van de volle vrachten. “Frankrijk is nog altijd goed voor meer dan 95% van onze transporttrafieken, zowel in food als non-food producten. Groupage maakt nu minder dan 20% uit van het transportvolume richting Frankrijk, een moeilijke keuze die we enkele jaren geleden gemaakt hebben en waarvan we de gevolgen niet konden inschatten. Ondertussen is dit echter bijna 10 jaar geleden.” Een Europa met twee gezichten? Durft men als ondernemer nog te kijken op middellange of zelfs lange termijn? “Gezien de problematiek Oost-West, de minder goede economische situatie tegenover 20 jaar terug, de crisis in Europa… zijn de vooruitzichten moeilijk in te schatten. Wij evolueren, door de globalisering, steeds meer naar bedrijven die ofwel in een bepaalde niche moeten werken ofwel dienen te groeien om mee te kunnen met de concurrentie. De combinatie stockage, verhuur, transport en eventueel herstelwerken aan voertuigen voor derden is volgens mij nog haalbaar zonder dat er moet gegroeid worden. We zijn met Transport Bellekens geëvolueerd als onderneming doorheen de jaren tot op een niveau dat voor ons ideaal lijkt en ons het overzicht laat behouden op het geheel. Een consolidatie met een vergelijkbare partner die andere markten aanbiedt kan succesvol zijn, maar het mag niet te groot of te log worden want dit zou wel eens nefast kunnen zijn voor alle betrokken partijen, in het bijzonder de klanten.” Welke zijn de voornaamste uitdagingen waar u als ondernemer tegen aan kijkt in vergelijking met 20 jaar terug? “Ondernemen in een wereld die steeds sneller evolueert en digitaliseert zorgt ervoor dat we nog alerter moeten zijn dan vroeger. Een eengemaakt Europa zou normaal moeten betekenen dat we kunnen werken in een veel transparantere markt wat heel wat wrijvingen zou kunnen wegnemen. Maar niets is minder waar, door het maken van protectionistische wetgevingen wordt het probleem alleen maar groter. Ieder land gaat jammer genoeg tal van nieuwe regels invoeren waardoor het eengemaakt Europa nog verder weg is dan ooit te voren. Aan de kant van de verlader moet er altijd maar worden toegegeven op de transportprijs, maar aan de andere kant moet de transporteur wel met alle nieuwe wetgevingen in orde zijn en zich elk jaar aanpassen. Dat laat de kosten alleen maar toenemen en zo staan de toch al kleine marges die er gehanteerd worden binnen de sector alleen nog maar meer onder druk. Zolang Europa werkt met verschillende maten en gewichten zal de transportsector onder druk blijven staan. De toekomst zal het uitwijzen.”  

“Een eengemaakt Europa zou normaal moeten betekenen dat we kunnen werken in een veel transparantere markt.”

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo