Transportmanagement.be

Trailers voor licht uitzonderlijk vervoer

 25/11/2014  Claude Yvens  Trucks & Trailers
Trailers voor licht uitzonderlijk vervoer

Kenmerkend voor bouwmachines is dat ze zich meestal niet op eigen kracht over lange afstanden kunnen verplaatsen. Dat gebeurt doorgaans met behulp van trailers. In dit nummer concentreren we ons op het lichtere segment.

Dat segment is overigens niet verwaarloosbaar, want verscheidene constructeurs kozen er voor zich op dat segment toe te leggen (bijvoorbeeld Mol en Gheysen & Verpoort in België) of creëerden er zelfs een specifiek merk voor (Maxtrailer van Faymonville).

De bouwsector kiest nog altijd vaak voor eenvoudig maar degelijk materieel en heeft niet altijd behoefte aan veel technische snufjes en accessoires. De trailers leggen soms weinig kilometers af tussen de verschillende werven en zijn dus een dure investering die liefst lang meegaat.

Diverse mogelijkheden

Van diepladers en aanverwante zijn er onnoemelijk veel varianten met laadvermogens van 700 kg (mini-trailers voor BE-combinaties) tot de allerzwaarste. Overigens spreekt men van een semi-dieplader als het laadplatform in één stuk tot over de wielen doorloopt en van een dieplader als het laadplatform lager ligt dan de bovenkant van het assenstel.

In de bouwsector wordt vaak met dieplader of semi-dieplader aanhangwagens gewerkt. Het voordeel is dat ze kunnen getrokken worden door een vrachtwagen met kipopbouw of afzetsysteem. Na het verplaatsen van een machine kan zo’ n truck dan ingezet worden voor andere taken. Ook bij de aanhangwagens zijn er diverse typen met 2 tot 5 assen en in sommige gevallen zelfs een uitschuifbaar platform. Om het inzetgebied van deze trailers te vergroten worden ze soms uitgerust met twistlocks om ook containers of wissellaadbakken te kunnen vervoeren.
Bij de keuze van een dieplader of semi-dieplader voor de bouw wegen de volgende criteria het zwaarst door: het gewicht van de te vervoeren machines, de hoogte en breedte van die machines en de manier waarop die machines geladen worden. Laden en lossen gebeurt immers door de trailer te laten zakken, het assenstel of de zwanenhals los te maken en de machine dan op of af het laadbed te rijden. Voor meer ruimte in de hoogte zijn sommige trailers uitgerust met wielkuipen. Andere trailers zijn dan weer uitgerust met oprijrampen.

Technische evolutie

De eenvoudigste diepladers en semi-diepladers maken nog gebruik van bladveren en starre assen. Op de nieuwere modellen vinden we steeds meer luchtvering en gedwongen gestuurde assen (een achterste volgas bij een 2-assig stel bijvoorbeeld) of echt gestuurde assen (pneumatisch/hydraulisch).

Het sturen van de assen maakt de meerassige trailers gemakkelijker manoeuvreerbaar. Bovendien scheelt het nogal in bandenslijtage. Luchtvering heeft ook nog eens het voordeel van een niveauregeling. Andere technische nieuwigheden zijn telescoopbare platforms en verbreedbare platforms, hydraulisch af te koppelen zwanenhals, hydraulisch bediende oprijrampen, hydraulische verbreding, laadplatformen met lift en allerlei extra systemen om de lading vast te zetten.

Wanty geeft de voorkeur aan multi-inzetbare kippers

De Henegouwse groep Wanty heeft met zijn 600 werknemers meerdere specialiteiten op het vlak van de bouw en wegenaanleg. Het koos bij de aankoop van zijn laatste kippers voor ATS, dat 11 Galtrailer kippers leverde. “Wij zochten naar multi-inzetbare kippers zodat we zowel grond als beton uit afbraakwerken en asfalt konden vervoeren. Aluminium was dus uitgesloten, maar wij vonden onze oplossing bij Hardox kwaliteitsstaal. Wij hebben voertuigen nodig die tegelijk sterk en veelzijdig zijn en ook nog een goede prijs/kwaliteitsverhouding hebben”, legt CEO Benoît Soenen uit. Omdat de vijf eerste Galtrailer, die twee jaar geleden werden aangekocht, voor voldoening zorgden, hernieuwde Wanty zijn vertrouwen in de Portugese fabrikant. We vermelden nog dat de kippers, die een levensduur van 10 jaar zouden moeten hebben, voorzien zijn van een warmte-isolerende polyurethaan laag, waardoor ze voldoen aan de nieuwe lastenboeken voor asfaltvervoer.

Desutter Group : mol kippers op maat

Desutter Group telt drie afdelingen, waarvan één gespecialiseerd in het vervoer van losgestorte goederen voor de bouwsector. Hiervoor heeft de onderneming een dertigtal Mol kipopleggers in dienst.

We gebruiken drie verschillende typen van Mol, meer bepaald de modellen Structuur, Ellips en Quadrat, geven de broers Jan en Frederik Desutter, de gedelegeerd bestuurders van het bedrijf, als commentaar. Ons bedrijf heeft al vanouds een band met Mol. Bij deze constructeur vinden we de kwaliteit die we zoeken. Het zijn uiterst stabiele opleggers met een goede afwerking en aangepast aan onze wensen. Mol bouwt geen massaproduct, maar houdt rekening met de specifieke eisen van de klant. Hun kwaliteit bewijzen ze overigens door het feit dat ze ondanks de zware inzet gemiddeld 12 jaar meegaan in ons bedrijf. Met de stalen Ellips en klassieke kipbakken op 2-assig chassis vervoeren we zand, steenslag, afbraakmateriaal, slib, vervuilde grond en dergelijke. Met onze 3-assige Quadrat opleggers kunnen we dat ook, maar dankzij de volledige isolatie en een afdekzeil zijn die ook geschikt voor het vervoer van asfalt.

Meganck-Collewaert : Iedere type zijn inzetgebied

Meganck-Collewaert is een specialist in grondwerken met een eigen zandwinning, C-Top tijdelijke opslag, D-Top definitieve opslag en een mengcentrale voor gestabiliseerde producten. Het wagenpark van 13 trekkers en 19 kipopleggers wordt ingezet voor het transport van de eigen producten.

We hebben verschillende merken trailers in huis, elk voor een specifieke transporttaak., verduidelijkt Ivan Meganck, de bedrijfsleider. Zo kochten we een aantal geheel stalen, 3-assige Schmitz-Cargobull kipopleggers. Het voordeel van deze kippers is hun relatief lichte gewicht, ondanks hun stalen constructie, en een volume van 32 m3. We kunnen deze opleggers inzetten voor transporten waar veel laadvermogen belangrijk is, maar waarvoor een aluminium kipper niet robuust genoeg is. Deze 3-assers zijn bovendien uitgerust met een meesturende derde as, wat de manoeuvreerbaarheid vergroot en tevens de bandenslijtage aanzienlijk beperkt. Wat prijs/kwaliteit betreft zijn we zeker tevreden over deze voertuigen en ook over de service. De trailers worden bij ons vijf tot zes jaar in dienst gehouden, waarbij we zelf voor het onderhoud instaan. Ook nog belangrijk: alle trailers zijn uitgerust met weegsystemen en de nieuwste van een systeem met elektrisch bediend dakzeil van Marcolin.

Document PDF

Tagged With: Trailersuitzonderlijkvervoer