Transportmanagement.be

TEST VW Crafter legt de lat hoog

 07/04/2017  Erik Roosens  Vans
TEST VW Crafter legt de lat hoog

Op de IAA in Hannover werd de Volkswagen Crafter verkozen tot International Van of the Year 2017. In Spanje konden we de VW Crafter testen op de weg. En het moet gezegd: Volkswagen legt de lat hoog. We waren vooral onder de indruk van de stilte binnenin, van de kracht van de motor om te hernemen bij lage toeren en van de talrijke hulpsystemen zoals de parkeerassistent, die de Crafter eigenhandig tussen twee andere voertuigen plaatst.

De VW Crafter loopt van de band in een splinternieuwe fabriek in het Poolse Wresnia met een oppervlakte zo groot als 300 voetbalvelden. Volkswagen bouwde niet enkel een nieuwe fabriek maar ook een compleet nieuwe wagen. De ontwerpers begonnen van scratch en startten met een uitgebreid marktonderzoek. “We deden 900 interviews met klanten om de nieuwe VW Crafter te bouwen”, zegt Bram Schot, directielid van de Raad van Bestuur van Volkswagen Commercial Vehicles. “Dat bleek nodig, want ook klanten uit dezelfde sector hebben soms compleet andere manieren van werken. We kunnen gerust stellen dat we de nieuwe auto gebouwd hebben in cocreatie met de klanten.”

Van buiten vertoont de nieuwe Crafter nu meer de trekken van zijn kleine broer, de Transporter. Bij het design ging heel wat aandacht naar de stroomlijn en dat levert de nieuwe Crafter de beste luchtweerstandcoëfficiënt (0,33) op in zijn categorie. Bij de vormgeving heeft Volkswagen ook een zo hoog mogelijke laadcapaciteit voor ogen gehouden. Door de motor dwars te plaatsen en hem lichtjes naar voor te kantelen, komt er in de lengterichting ruimte vrij en kon de laaddrempel met 100 mm verlaagd worden. Daardoor is de laadruimte niet alleen groter maar ook makkelijker toegankelijk. Met voorwielaandrijving gaat de maximale laadcapaciteit tot 18,4 m. De laadruimte is dan 2,196 mm hoog en 4,855 mm lang.

Ergonomische zetels

In de cabine merk je de inbreng van de klanten onmiddellijk aan de talrijke mogelijkheden om bijvoorbeeld waterflessen, werkhandschoenen, scanners, of laptops op te bergen. Niet enkel op het dashboard of in de deuren, ook onder de passagierszetel kan je spullen kwijt. In de dubbele cabine is ook onder de tweede bank extra stockeerruimte.

Op dit ogenblik is zowat één derde van de Crafter-klanten een koerier- of een expresdienst. “En met de explosie van e-commerce zal het aandeel van deze klanten nog toenemen”, zegt Bram Schot. Omdat die chauffeurs vele uren per dag achter het stuur zitten, biedt Volkswagen als optie ergonomische zetels aan. De topvariant ergoActive heeft zelfs een elektrische massagefunctie.

Naast de gesloten bestelwagen en de combi zal de Crafter ook verkrijgbaar zijn als pick-up met enkele of met dubbele cabine. De gesloten versie wordt aangeboden in drie lengtes: 5.986, 6.836 of 7.391 mm. Voor de combi 5.986 of 6.836 mm. Ook de pick-up krijgt drie lengtevarianten: 6.204, 7.004 en 7.404 mm. Voor de pick-up met dubbele cabine is dat 6.204 of 7.004 mm. Voor de gesloten versies zijn er ook drie voertuighoogtes.

Soepelheid

Voor de aandrijving kan de klant kiezen uit drie vermogensversies van de 2.0-liter TDI: 75 kW (102 pk), 103 kW (140 pk) en de biturbo TDI van 130 kW (177 pk). De motoren worden gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak of aan een automaat met acht versnellingen. We konden de drie motorversies testen – alle met de manuele versnellingsbak – en waren aangenaam verrast door de soepelheid van de motoren. Het maximale koppel komt al vrij bij lage toeren zodat je zowel in derde als in vierde versnelling het voertuig kan laten uitrollen en vanaf 1.100 toeren per minuut opnieuw moeiteloos kan accelereren.

Op de bochtige bergwegen in de buurt van Almeria konden we zowel met de huidige als met de nieuwe Crafter rijden. Zo’n directe confrontatie valt volledig in het voordeel uit van het nieuwe model, niet enkel door de grotere soepelheid van de motor maar ook door het zachtere schakelen en de veel grotere stilte binnenin. De nieuwe Crafter heeft ook een betere wegligging en stuurt veel directer en dynamischer met zijn elektromechanische stuurinrichting, die snelheidsafhankelijk is en enkel werkt als de chauffeur ze nodig heeft. Daardoor verbruikt ze minder dan de hydraulische stuurbekrachtiging in de huidige Crafter. Maar het belangrijkste voordeel is dat de elektromechanische stuurinrichting gekoppeld kan worden aan tal van assistentiesystemen zoals Driver Alert, Lane Assist, Park Assist en Trailer Assist.

 

Volkswagen Crafter parkeert autonoom

Met de hulpsytemen Driver Alert, Lane Assist, Park Assist en Trailer Assist zet Volkswagen een grote stap in de richting van het autonoom rijden. Tijdens de ritten op de weg konden we de Lane Assist uittesten. Het voertuig stuurt dan bij om op het gekozen rijvak te blijven. Samen met de Adaptive Cruise Control (ACC) volgt de Crafter dan zelf zijn voorganger. Eén kanttekening: met de handgeschakelde versnellingsbak moet je nog wel zelf terugschakelen als de voorganger vertraagt. Met de automaat gaat ook dat vanzelf.

Nog meer onder de indruk waren we bij het uittesten van de Trailer Assist, een systeem dat de aanhangwagen bij het achteruit parkeren zelf de juiste richting uitstuurt. Het enige wat je als chauffeur moet doen is de achteruitversnelling inschakelen en met de knop van de spiegelverstelling – een kleine joystick – de aanhangwagen in de gewenste richting sturen. Trailer Assist werkt met een camera boven de nummerplaat die registreert waar de trailer zich bevindt. Iedere keer dat de motor wordt gestart calibreert het systeem zich opnieuw, want niet iedere aanhangwagen heeft dezelfde lengte.

Met de Park Assist parkeert de Crafter zelf tussen twee andere voertuigen. Park Assist lijkt ons een handige optie voor koeriers die vaak in de stad moeten leveren. Of voor verhuurbedrijven die hun wagens uitlenen aan chauffeurs die slechts af en toe met een grote bestelwagen rijden.

Side Assist en Rear Traffc Alert voorkomen ongevallen. Via acht sensoren aan de zijkanten van de Crafter waarschuwt Side Assist de chauffeur als hij tijdens het manoeuvreren ergens tegenaan dreigt te rijden. De Rear Traffic Alert waarschuwt niet enkel bij het achteruitrijden voor een mogelijke botsing maar stopt de Crafter ook als de chauffeur een aankomend voertuig niet heeft gezien.

Lees alles over Volkswagen Commercial Vehicles in onze Transport & Van In Belgium directory!