Transportmanagement.be

Tekort aan chauffeurs: de groei van de Belgische transporteurs bedreigd

 30/11/2017  Frédéric Willems  Economie, HR, Studies
Tekort aan chauffeurs: de groei van de Belgische transporteurs bedreigd

De eerste conclusie van de Truck & Business Barometer: het actuele tekort aan chauffeurs is een belangrijke rem op de groei van de Belgische wegtransportbedrijven.

De Truck & Business Barometer meet het tekort aan chauffeurs al jarenlang volgens dezelfde methodologie, tweemaal per jaar. De resultaten van de Barometer van november zijn nooit eerder gezien en bevestigen die van de Barometer van april: 69.1 % van de ondervraagde transporteurs verklaren te lijden onder een gebrek aan chauffeurs en dat cijfer neemt zelfs toe tot 87.2 % als we er de ondernemingen aan toe voegen die verklaren dat het risico op een tekort ernstig wordt op korte termijn.

10 % van de vraag niet ingevuld

Voor het eerst konden we ook de impact meten van het tekort aan chauffeurs op de capaciteit van de Belgische transporteurs om in te spelen op de toenemende vraag naar transport. Die impact is gigantisch: waar de ondervraagde transporteurs er zich aan verwachten dat het transportvolume zal toenemen met 4.8 % in 2018, zijn ze van oordeel dat het gebrek aan chauffeurs hen zal verhinderen daar 10.3 % van op eisen. In dat verband blijven de Belgische transporteurs nochtans offensief: 42.9 % van hen kondigen aan te investeren in een uitbreiding van de vloot (dat is acht punten beter dan zes maanden geleden), maar het is vooral het beroep doen op onderaanneming dat een vlucht neemt: 53.5 % van de ondervraagde transporteurs verklaren zich bereid die piste te bewandelen (+ 25 punten ten opzichte van april 2017).

Komt de oplossing uit het buitenland?

Er bestaat uiteraard geen pasklare oplossing voor het probleem en, meer dan ooit, probeert iedere onderneming zich zo goed mogelijk uit de slag te trekken en het beter te doen dan zijn buren. Een beroep doen op buitenlandse chauffeurs op een Belgische payroll, wordt in ieder geval door sommige transporteurs beschouwd als de enige oplossing op korte termijn (een minderheid). Andere denken dat die oplossing steeds moeilijker wordt want de lagere werkloosheid in landen (of bepaalde streken van die landen) zoals Polen, Hongarije of Slowakije maakt dat de gedetacheerde werknemers terugkeren naar hun land om een beter en beter betaald werk te vinden. Voor de deelnemers aan de Barometer die over een buitenlands filiaal beschikken is het duidelijk: de kosten stijgen doorlopend onder druk van de lonen.