Transportmanagement.be

Studie VIL: Drones voor pakjeslevering nog niet voor morgen

 20/12/2016  TransportMedia  News Transport, Economie
Studie VIL: Drones voor pakjeslevering nog niet voor morgen

Volgens een studie gevoerd door het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) in samenwerking met de KU Leuven is de pakjeslevering met behulp van drones nog niet meteen voor morgen.

Volgens een studie van het VIL, dat onderzocht heeft voor welke applicaties drones gebruikt zouden kunnen worden, is de technologie klaar, maar verhindert de huidige Belgische wetgeving de inzet van professionele drones. Heel wat bedrijven boeken in het buitenland vooruitgang op het gebied van de inzet van drones om pakjes aan de consument te bezorgen, maar voor het VIL is er geen aanwijzing dat we in Vlaanderen dezelfde evolutie zullen kennen. Het gebruik van drones in de logistiek is immers pas interessant wanneer ze autonoom kunnen vliegen, zonder piloot of met een piloot op afstand die verschillende drones tegelijk onder controle houdt. Hieraan zijn echter zowel de technologie als de wetgeving nog niet aangepast.

Toch heeft het VIL drie gebruiksmogelijkheden onderzocht waarbij drones gebruikt zouden kunnen worden op vlak van de haalbaarheid, de terugverdientijd en de wetgeving: Elia, NHS en ICO.

De beheerder van het hoogspanningsnet Elia zou drones kunnen gebruiken voor de controle van elektriciteitspylonen. Voor een dergelijke controle zou namelijk slechts één persoon gedurende een uur volstaan in plaats van 2 personen gedurende 4 uur. Elia is het enige haalbare geval van de drie onderzochte mogelijkheden en heeft het systeem sindsdien bovendien aangenomen.

Bij NHS, een terminaloperator in de haven van Antwerpen, zouden de drones ingezet worden om goederen te stockeren en te beheren, meer bepaald om de inventaris op te maken. De vlucht zou zonder piloot of operator en dus op een volledig autonome manier gebeuren. Helaas zijn deze volautomatische vluchten of vluchten die enkel gevolgd worden door een camera momenteel niet toegestaan.

Het derde onderzochte geval is ICO dat 4 terminals in Zeebrugge en Antwerpen met een oppervlakte van meer dan 300 ha bezit. ICO zou drones kunnen inzetten om terreinen te bewaken. Momenteel wordt het lokaal voor de camerabewaking voortdurend door 2 personen bemand. In het geval er zich een incident voordoet, moet er een bewaker ter plaatse gaan. Deze taak zou ingevuld kunnen worden door een drone. Ook hier laat de wetgeving echter geen vluchten buiten het gezichtsveld toe. Bovendien bevinden de terreinen van ICO zich dichtbij de Antwerp Gas Terminal en de Fluxys Gas Terminal waarover niet gevlogen mag worden.

Bovendien schommelt het kostenplaatje van een professionele drone tussen 5.000 en 15.000 euro. Daarnaast wordt er ook een piloot vereist met het juiste diploma (de opleiding kost 5.000 euro) en mogen ook de afzonderlijke aansprakelijkheidsverzekering en de integratie in de bestaande softwaresystemen niet vergeten worden.

Aan de studie hebben elf bedrijven deelgenomen: Colruyt, DP World, Elia, G4S, H.Essers, ICO terminals, MSC-PSA European Terminal, NHS, Sarens Group, Vervoer Verbessem en Willemen Groep.