Transportmanagement.be

Skechers upgradet EDC in Milmort

 26/11/2013  Claude Yvens  Logistics
Skechers upgradet EDC in Milmort

Skechers USA, Inc., een wereldwijd schoenenbedrijf gebaseerd in de Verenigde Staten, kondigt een belangrijke investeringen- en technologie upgrade aan in het Europese Distributie Centrum in Milmort. Deze upgrade zal de prestaties verbeteren en zich voorbereiden op de toekomstige groei en uitbreidingsplannen.

Het pronkstuk van deze upgrade is een geautomatiseerd order-picking systeem dat toelaat om de orders naar de klanten efficienter te beheren. Deze investering versterkt de positie van het EDC en de werkgelegenheid in Luik.

Skechers EDC ontvangt goederen vanuit China via de haven van Antwerpen. De goederen worden vervolgens opgeslagen in het EDC totdat ze worden verdeeld naar de Europese markten. De klanten van het EDC zijn lokale distributiebedrijven, Skechers winkels (waarvan 29 in Europa) en gespecialiseerde ketens die ervoor kiezen om hun leveringen hetzij in hun eigen regionale distributiecentra of rechtstreeks aan individuele winkels uit te leveren.

Een investering voor de toekomst

De voorbereiding van orders voor elke klant bestaat uit het selecteren van het aantal paren besteld volgens een drievoudige specificatie van stijl/kleur/maat. Momenteel is dit proces handmatig. Over een oppervlakte van 45.000 m2 stelt een operator de bestelling samen.
Deze manuele werkwijze is niet langer geschikt voor de groeiende volumes dat het EDC nu moet verwerken. “We hebben een plafond bereikt in termen van productiviteit,” zegt Sophie Houtmeyers, Skechers EDC Vice President Distribution Operations. “We gaan onze twee huidige gebouwen reorganiseren met een geautomatiseerd sorteersysteem. Om onze opslagcapaciteit te verhogen gaan we inductiegeleide smalle gangen installeren. Dit geautomatiseerd systeem is grotendeels geïnspireerd op wat Skechers ontwikkelde in haar nieuwe Noord-Amerikaans distributie centrum in Rancho Belago, Californië.”
“Samen met Wynright, onze logistieke integrator, gaat Skechers een sorteer- en shipping systeem installeren dat met elkaar zal worden verbonden door transportbanden.” Schoenen  worden gegroepeerd en verpakt waarna ze via transportbanden vervoerd worden tussen de operationele afdelingen. Zodra de bestelling is voltooid (met al dan niet een extra label specifiek voor de klant) worden de kartons op paletten geplaatst klaar voor verzending.

Deze investering verhoogt de productiviteit van het EDC, een noodzakelijke verandering aangezien het bedrijf  blijft groeien in Europa, en omwille van de plannen voor de toekomstige uitbreiding in de regio. Deze automatisering gaat ook de groeiende e-commerce in de verschillende Europese landen ondersteunen.
Ook belangrijk is dat deze investering een teken van vertrouwen is van het hoofdkantoor  in de vestiging van Luik. “Mede dankzij de inspanningen van al onze medewerkers, hebben wij zeer goede resultaten behaald op het gebied van de flexibiliteit en de betrouwbaarheid van de leveringen aan klanten. Deze investering stelt ons in staat om onze activiteiten verder uit te bouwen en verder te blijven samenwerken met onze medewerkers in de uitvoering van onze Europese logistieke operaties,” zei Houtmeyers.
Goede vooruitzichten voor de toekomstige uitbreiding van het Skechers EDC zijn mogelijk op de middellange termijn. Een 8 hectare groot perceel grond gelegen achter het bestaande EDC is reeds in bespreking ter reservatie bij het SPI (Services Promotion Initiatives en province de Liège).

Sinds 2002

Skechers EDC werd ingehuldigd in 2002 op een oppervlakte van 22.000 m2. In 2002 waren er slechts drie mensen tewerkgesteld plus een aantal tijdelijke werknemers afhankelijk van de piek- en dal periodes. De aanhoudende groei van Skechers op de Europese markt heeft geleid tot een uitbreiding van het gebouw in 2009 met 23.000 m2 . In 2013 is het volume verviervoudigd vergeleken met 2002 en is de werkgelegenheid gestegen tot 150 voltijdse equivalenten.

Tagged With: SkechersWynrightSophie Houtmeyers