Transportmanagement.be

Scania stelt de nieuwe L cabine en een 6,7-liter motor voor

 07/12/2017  Claude Yvens  Trucks
Scania stelt de nieuwe L cabine en een 6,7-liter motor voor

Scania rondt de vernieuwing van het gamma af met de lancering van nieuwe cabines bestemd voor toepassingen in de stad. Een kleine verrassing, naast de reeds gekende P en G cabines verschijnt tevens een nieuwe L cabine, die zich laat combineren met een eveneens nieuwe motor van 6,7 liter.

De nieuwe Scania motor krijgt de benaming DC07. Hij is lichter dan de 9-liter motoren, die tot hiertoe de instap vormden voor het gamma. De 360 kg gewichtsbesparing moet vooral het verbruik ten goede komen. Volgens Scania ligt dit 10 % lager. De DC07 werd ontwikkeld op basis van de Cummins ISB6.7, maar werd flink gewijzigd door Scania want de motor maakt geen gebruik van EGR. Met zijn turbo met vaste geometrie levert deze motor vermogens van 220, 250 en 280 pk, voor een koppel van 1000, 1100 en 1200 Nm, beschikbaar vanaf 1050 o/m.

Nieuwe L cabine

De kleinere afmetingen van de nieuwe motor maken het mogelijk een P cabine te realiseren met een minder hoge centrale motortunnel (- 95 mm). Maar Scania zet nog een stap verder op het vlak van cabines door tevens een lage L cabine te lanceren. Alle L cabines hebben een lengte van 2000 mm en zijn beschikbaar met een laag, normaal of hoog dak. Het is mogelijk te opteren voor een knielsysteem, dat automatisch wordt geactiveerd bij het bedienen van de parkeerrem. In dat geval rest er slechts één trede om in de cabine te komen. De cabinevloer bevindt zich dan 800 mm boven de grond. In de andere gevallen is dat 930 mm en zijn er twee treden nodig om in de cabine te stappen.

Op de L en P cabines introduceert Scania tevens een ‘City Safe Window’ in het portier aan de passagierskant om de dode hoek verder te verkleinen.

Lees alles over Scania in onze Transport & Van In Belgium directory!