Scania noemt zijn ‘bouwgamma’ XT

XT voor ‘Extra Tough’. Dat is de voornaam van het nieuwe ‘bouwgamma’ dat de Zweedse constructeur na 10 jaar ontwikkelen morgen op Matexpo voorstelt. De lancering gaat gepaard met de presentatie van de nieuwe lage cabines van Scania. De nieuwe P cabine komt in verschillende varianten: kort/laag dak of lange versie met drie dakhoogten. Volgens Scania zal de intermedium cabine van het type G met normaal dak (CG17N) het grootste gedeelte van het XT gamma uitmaken. Mechanisch heeft het XT gamma recht op drie vermogensvarianten van de 9-liter motor (280, 320 en 360 pk), maar niet die van 250 pk. Het gamma 13-liter motoren loopt van 370 tot 500 pk en het gamma V8 motoren van 520 tot 730 pk. Een kleine verrassing op het gebied van versnellingsbakken: Opticruise is geen standaarduitrusting en de manuale versnellingsbakken met 8 of 8+1 verhoudingen bieden geen ‘kruipversnelling’ aan. Een nieuwigheid is er wel op het vlak van asconfiguraties: er komt een XT trekker in 6×6, wat voordien niet mogelijk was. Bij de vrachtwagens komt er tevens een 6/2*2 versie. Voor het eerst stelt Scania een elektrisch bediende parkeerrem als optie voor en het zal mogelijk worden om het elektronisch EBS remsysteem te combineren met trommelremmen op de voertuigen met drie assen. In de G cabine werd de zitpositie naar voor geschoven. Talrijke, voor het oog niet onmiddellijk zichtbare verbeteringen, dragen bij tot een groter zichtbereik voor de chauffeur, vooral ook belangrijk in een stedelijke omgeving. We merken ook de praktische trede op achter het portier, waardoor de chauffeur, geholpen door een handgreep boven dat portier, gemakkelijker het laden van de bak kan volgen. Een andere interessante optie zijn de hoger geplaatste luchthappers (naast de standaard luchtinlaten vooraan). Aan de buitenkant is de Scania XT te herkennen aan het logo op de grille en de nieuwe stalen bumpers met geïntegreerde trekogen. Hierdoor krijgen de modellen (eindelijk) een typische ‘werflook’, waar het de vorige modellen aan ontbrak. De Scania XT belooft nieuwe vooruitgang op het gebied van connectiviteit, onder meer wat betreft de informatie die teruggaat naar de chauffeur over de manier waarop hij met zijn voertuig omgaat. Op dat gebied is één van de belangrijkste nieuwigheden de ‘Control On Demand’… waarover op dit moment helaas niet meer informatie beschikbaar is. De Scania XT belooft nieuwe vooruitgang op het vlak van connectiviteit en dan vooral wat betreft de feedback die de chauffeur krijgt over de manier waarop hij met zijn voertuig omgaat. Hierbij is de ‘Control On Demand’ een van de belangrijkste nieuwigheden… waarover voorlopig echter nog geen enkele informatie bekend is.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo