Transportmanagement.be

Rij- en rusttijden: de vrees van de vakbonden…

 12/04/2017  TransportMedia  Economie
Rij- en rusttijden: de vrees van de vakbonden…

Op 31 mei maakt Europees Commissaris voor Transport Violeta Bulc haar ‘Initiatief voor het Wegtransport’ bekend. Dit bestaat uit een aantal voorstellen die de reglementaire basissen voor het wegtransport in Europa zullen aanpassen. De Europese vakbondsfederatie ETF (European Transport Federation) mobiliseert nu al zijn chauffeurs en onthult hierbij een deel van de plannen van de Commissie. Er lijken namelijk meerdere scenario’s voor de versoepeling van de rust- en rijtijden op tafel te liggen.

De ETF windt er geen doekjes om: het Initiatief voor het Wegtransport gaat de sociale dumping legaliseren. Naast die straffe uitspraak brengt de ETF een deel van de plannen van de Commissie uit, die ze, net zoals de andere Europese sociale partners, midden maart kon inkijken.

Weekendrust

Er worden drie scenario’s bestudeerd en alle drie zouden ze tot gevolg hebben dat de huidige regel wordt opgeheven die het mogelijk maakt om slechts 24 uur wekelijkse rust te nemen, op voorwaarde dat de 21 resturen binnen twee weken worden opgenomen (de zogezegde ’24/45/66-regel’) Zoals we hieronder kunnen zien, zouden de nieuwe regels het aantal weekends waarin de chauffeurs minstens 45 uur moeten rusten, beperken tot 1 of 2 weekends per periode van 4 weken en dit zonder aan het principe van de wekelijkse rust van gemiddeld 45 uur te raken.
Gezien de ’45 uur rust = geen rust in de cabine’-regel onveranderd zou blijven, zou het dus mogelijk worden dat werkgevers hun chauffeurs gaan verplichten om hun wekelijkse rust twee of drie weekends per periode van vier weken in de cabine door te brengen.

Rijuren

En nog steeds volgens de ETF zouden de regels over de wekelijkse rust tot gevolg hebben dat werkgevers de chauffeurs gedurende twee of drie opeenvolgende weken – afhankelijk van het gekozen scenario – 56 uur per week kunnen laten rijden.
Wat de pauze van 45 minuten na een rijperiode van 4 uur en half betreft, die zou voortaan in drie keer 15 minuten kunnen worden opgesplitst.

Minimumloon

Tot slot zouden de werkgevers hun chauffeurs volgens de ETF kunnen onderwerpen aan de sociale voorwaarden van hun land van herkomst, ongeacht wat dit land is of waar ze effectief aan de slag zijn en dit voor een periode van 9 dagen.

Het document van de ETF heeft het niet over de andere hoofdstukken van het Initiatief voor het Wegtransport en geeft er ook geen commentaar op. Die andere hoofdstukken gaan nochtans ook over de pijlers van de cabotage en de toegang tot de markt en tot het beroep voor de transportbedrijven.