[OPINIE] Hoe meer winst in supply chain realiseren?

Sébastien Sliski, General Manager Supply Chain Solutions bij Zetes verklaart in deze paper hoe men winst kan bekomen met kleine procesveranderingen, winsten die opgeteld een significante impact hebben op de totale supply chain. Om je als bedrijf te blijven onderscheiden in een wereld waarin de verwachtingen van klanten steeds hoger worden en sneller veranderen, is het belangrijk alle mogelijke procesoptimalisaties te benutten. Met name bij de communicatie en samenwerking tussen supply chain partners. In een maatschappij waarin mensen steeds sneller hun behoeften willen invullen, zijn flexibel aanpasbare supply chains een kritische succesfactor. Daarvoor is het belangrijk alle mogelijke efficiencyverbeteringen te benutten en beperkingen door complexe ERP-, POS- en WMS-implementaties en juridische systemen te vermijden. Er is al veel geschreven over de toenemende verwachtingen van klanten, vooral bij de digitale millennials. Om zo’n generatie die behoeften direct wil invullen tevreden te stellen, is een flexibel schaalbare supply chain het belangrijkste concurrentiemiddel. Hoewel veel bedrijven het belang van efficiencyverbeteringen in hun supply chains wel inzien, hebben ze vaak het gevoel belemmerd te worden door bestaande legacy-systemen en complexe nieuwe ERP-, POS- en WMS-implementaties. Als alternatief voor grootschalige supply chain-reorganisaties, die te lang duren om klanten tijdig innovatieve diensten aan te bieden, kan intelligenter gebruik van geïntegreerde oplossingen interessante extra winst opleveren. Oftewel, de winst optimaliseren met kleine procesveranderingen, die opgeteld een significante impact hebben op de totale supply chain. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van real-time informatie om reactief supply chain management te transformeren naar proactief en een mix van op maat toegepaste magazijntechnologieën voor verschillende verkoopmodellen. Afgestemd op de bestellingen van hypermarkten, kleinere winkels en individuele onlinekopers. Met slimme systeemintegraties kunnen nog veel bedrijven zowel de winst als flexibiliteit van hun supply chains verbeteren. Volgens Sébastien Sliski, General Manager Supply Chain Solutions bij Zetes, wordt de strijd met concurrenten niet alleen uitgevochten op prijs en kwaliteit, maar ook op het tijdig kunnen voldoen aan de veranderende en hogere verwachtingen van klanten. Daarin maakt de extra winst die in totale supply chain te behalen is een groot verschil. Omgaan met verandering Bedrijven krijgen steeds meer techieken ter beschikking waarmee de snelheid en efficiency van supply chains te verbeteren zijn. Waaronder ‘pick-to-light’, mobiele terminals en RFID, maar ook het Internet of Things en kunstmatige intelligentie. Daarom is het verwonderlijk te constateren dat veel omnichannel retailers er nog steeds niet in slagen tijdig te voldoen aan de veranderende verwachtingen van klanten. Veranderingen volgen elkaar tegenwoordig in een ongekend tempo op. Wanneer een retailer een oplossing heeft geïmplementeerd om de volgende dag te kunnen leveren, wordt dezelfde dag leveren al de nieuwe norm.  Of als bestellen en ophalen in de winkel mogelijk is, verwachten klanten meerdere keuzes, zoals thuisbezorgen of in afhaalkluisjes. In alle haast om te anticiperen op de verwachtingen van klanten, ervaren bedrijven de bestaande IT-systemen en IT-processen als traag en belemmerend. Wereldwijde supply chains zijn mede door cultuurverschillen nog grilliger. Daardoor kunnen retailers niet alleen moeilijker voorop blijven lopen, maar stijgen ook de operationele kosten voor het aanbieden van nieuwe opties en services aan klanten. Bij sommige retailers bedragen de kosten voor retourzendingen maar liefst 30%, waardoor hun winst als sneeuw voor de zon verdwijnt. Voldoen aan de veranderende verwachtingen van klanten is slechts één kant van de medaille voor lange termijn retailsucces. Flexibele supply chains Voor winstgevend retailen lijkt een ingrijpende reorganisatie van de hele supply chain noodzakelijk, van productie tot distributie, levering en in-store systemen. Bij het bepalen van de eisen voor een flexibelere supply chain voelen veel bedrijven zich echter belemmerd door al bestaande ERP- en WMS-systemen. Maar ook de perceptie dat innovatieve technologieën en procesoptimalisaties om te voldoen aan de wensen van klanten niet op korte termijn te implementeren zijn. Langdurige, complexe, dure en vaak risicovolle IT-projecten, zijn tegenwoordig niet meer te verantwoorden door de snellere veranderingen in klantverwachtingen. Waarom miljoenen investeren in het leveren van een nieuwe of betere dienst voor klanten, als die bij de implementatie alweer bijna verouderd is? Hoe begrijpelijk dit gevoel van technologische frustratie ook is, moet elke retailer daarmee omgaan. Met de juiste aanpak is het wel degelijk mogelijk bestaande ERP- en WMS-oplossingen te verbeteren om meerwaarde en agility toe te voegen aan de hele supply chain. Een belangrijke sleutel tot succes daarbij is klein te beginnen en eerst te focussen op het bedrijfsproces in plaats van de technologie. De onderliggende doelstelling moet zijn de visibiliteit voor alle supply chain partners te verbeteren. Retailers opereren nog te weinig op real-time informatie, waardoor de bestellingen van klanten moeilijk te volgen zijn in de supply chain tot het moment van aflevering. Daardoor kunnen ze klanten niet voorzien van accurate levertijdinformatie en ook niet snel genoeg ingrijpen bij problemen die ontstaan tijdens het proces, met ongewenste gevolgen voor de klanttevredenheid. Juist die ontbrekende visibiliteit is voor veel retailers een grote belemmering voor het kostenefficiënt aanbieden van innovatieve diensten. Meer winst realiseren Informatie is het nieuwe goud. Door het identificeren van kritieke processen en directe toegang tot alle transacties binnen de supply chain, kunnen bedrijven zowel beter samenwerken als sneller beslissen. Intelligente procesoptimalisaties op basis van real-time informatie, bijvoorbeeld via mobiel werken en datacollectie, resulteren in aanzienlijke verbeteringen van de voorraadzichtbaarheid en klantenloyaliteit.  Als het personeel van een winkel real-time inzicht heeft in zowel de eigen voorraden als in andere winkels en het centrale magazijn, kunnen zij klanten beter helpen en meer omzetten. Hetzelfde geldt voor real-time tekstberichten over de leveringen van leveranciers. Daarmee is bij een vertraging onmiddellijk actie te ondernemen om de betreffende klant te informeren en ontevredenheid te voorkomen. Maar ook een klant te informeren dat de verwachte bestelling binnen bijvoorbeeld een uur wordt afgeleverd. Dat voorkomt tevergeefse afleverpogingen omdat klanten niet aanwezig zijn en een veel contacten met de klantenservice, of klachten op sociale media. Beter managen van de verwachting met real-time informatie bespaart kosten en verhoogt de klantbeleving. Zoals al vermeld helpt real-time informatie en beter inzicht in de voorraden bedrijven reactief supply chain management te transformeren naar een proactieve werkwijze die innovatieve diensten aan klanten ondersteunt. Door bestaande processen te identificeren, te analyseren en te optimaliseren met technologie voor beter communiceren en samenwerken, is in elke supply chain fase meer winst te realiseren. Te beginnen bij de   grootste pijnpunten. In magazijnen is momenteel één van de grootste uitdagingen het kunnen picken van een enorme hoeveelheid verschillende soorten orders. Bestaande uit bestellingen van één artikel die direct aan consumenten geleverd moeten worden, tot orders met 20 lijnen en 30 dozen per lijn voor winkels. Dit vereist maatwerk, waarbij retailers die beschikken over de beste procestechnologiemix voor elk ordertype hun nauwkeurigheid en productiviteit aanzienlijk kunnen verbeteren. Conclusie Sneller en efficiënter inspelen op een veranderende consumentenvraag is de grootste uitdaging voor retailers. Tegelijkertijd leiden grootschalige IT-investeringsprojecten onvoldoende snel tot de gewenste supply chain flexibiliteit. Door eerst alle processen te onderzoeken en vervolgens collaboratieve supply chain-technologie te integreren met al aanwezige systemen, kunnen bedrijven meer winst realiseren. Maar ook op een kostenefficiëntere wijze verwachte innovatieve diensten voor klanten implementeren.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo