Nikola doet beroep op Bosch-technologie

Terwijl Tesla zijn eerste 100% elektrische truck nog vóór het einde van de maand zal voorstellen, wacht zijn concurrent Nikola tot 2021 om een elektrische ‘Class 8’ op de markt te brengen. De voertuigen Nikola One en Two zullen met Bosch-technologie worden uitgerust. De originaliteit van de Nikola zit hem in de toepassing van brandstofcellen om de elektrische motor aan te drijven. In de kern van zijn technische architectuur vinden we de modulaire as eAxle terug, die door Bosch is ontwikkeld. De eAxle kan worden geconfigureerd om een vermogen van 50 tot 300 kW te genereren. Het is ook een compactere oplossing dan het toevoegen van de afzonderlijke Bosch-onderdelen (elektrische motor, elektrische eenheid en transmissie). Nikola heeft in het verleden altijd aangegeven dat zijn motorisering 1000 pk zou kunnen halen met een koppel van 2000 Nm. Dat lijkt aan te geven dat de Nikola one met minstens twee eAxles zou worden uitgerust, maar dat de maximale koppel lager zou blijven dan die van de huidige zwaardere dieselmotors. De actieradius van het voertuig wordt vergroot door het gebruik van brandstofcellen die door Nikola en Bosch samen zijn ontwikkeld. Het is interessant om te zien hoe een industriële reus als Bosch met een start-up als Nikola in zee gaat. Deze laatste zet in op zijn snelle ontwikkeling en Bosch geeft toe dat zijn partner hem ‘een duwtje in de rug’ heeft gegeven. Het resultaat van deze samenwerking zou de sector van het wegtransport in de Verenigde Staten wel eens volledig op zijn kop kunnen zetten… en dan zullen de andere continenten zeker volgen.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo