Transportmanagement.be

Nieuwe SOLAS-wetgeving betreffende wegen containers

 22/02/2016  Claude Yvens  News Logistics

CLECAT, de Europese vereniging van expediteurs, publiceert guidelines voor de nieuwe SOLAS-wetgeving betreffende het wegen van containers. Naast de aanbevelingen die reeds in de BPG staan die werd onderschreven door Cefic, ESC, GSF en CLECAT zelf, heeft CLECAT een guideline uitgegeven waarin meer specifiek de problemen voor de expediteurs behandeld worden.

OTM, de vereniging van verladers, wijst op problemen. Als de verlader ook de shipper op de BL is, dan is de invoering van deze regelgeving nog redelijk behapbaar en duidelijk – hoewel OTM ook hier bedenkingen heeft die reeds eerder gecommuniceerd werden – maar als de expediteur shipper wordt dan kan het wel erg ingewikkeld worden. Daarom wordt aanbevolen dat de expediteur, in eigen naam, de VGM die de verlader opgegeven heeft mag overnemen. Dit moet idealiter in eigen naam gebeuren omdat commerciële belangen geschaad kunnen worden als de naam van de verlader geopenbaard moet worden. Ook voor consolidators wordt gevraagd dat de opgegeven bruto gewichten van de verladers kunnen gebruikt worden om de VGM te berekenen i.p.v. de individuele collies te moeten wegen of de volledige container te moeten wegen. OTM heeft hier in principe niets op tegen, de verlader is immers gehouden het correcte bruto gewicht van zijn deellading aan de consolidator door te geven. Maar het is dan wel duidelijk dat de eindverantwoordelijkheid voor de VGM van de container bij de consolidator ligt en niet langer bij de verlader.