Transportmanagement.be

Nieuwe belasting op meerwaarde ‘nekt vergroening bedrijfsvoertuigen’

 13/11/2017  Claude Yvens  Wetgeving
Nieuwe belasting op meerwaarde ‘nekt vergroening bedrijfsvoertuigen’

De federale regering wil de gerealiseerde meerwaarde op de verkoop van te vervangen bedrijfsvoertuigen fiscaal extra belasten. Vanaf 2020 worden deze meerwaarden volledig belast, en dat zit alle transportfederaties echt dwars…

Dit betekent het einde van het specifiek fiscaal regime voor ondernemingen die bedrijfsvoertuigen zoals bussen, autocars, taxi’s en vrachtwagens in hun boekhouding als activa staan hebben. Bij een verkoop van die voertuigen is tegenwoordig de meerwaarde onbelast op voorwaarde dat die sommen ingeboekt worden in een belastingvrije reserve en geherinvesteerd worden in voertuigen die aan een strengere ecologische norm beantwoorden.
“Deze maatregel zorgde voor een snellere vergroening van het wagenpark van bedrijven actief in transport. Tegelijk kon het eigen vermogen van de ondernemingen versterkt worden”, luidt het bij UPTR, Febetra, TLV, Traxio, UCM, Unizo, GTL, en FBAA.
De acht federaties betreuren dat de Ministerraad geen overleg heeft gepleegd met de betrokken sectoren voordat ze dat regime afschaffen. Het moment is ook bijzonder slecht gekozen, want transporteurs moeten in (dure) alternatieven investeren om de totale CO2 uitstoot van het wegtransport te reduceren. “In de concurrentiële markt waarin de betrokken ondernemingen moeten werken, kan die meerkost niet doorgerekend worden aan de klant”, zeggen de werkgeversorganisaties.

Minder eigen vermogen

Volgens UPTR, TLV en Febetra zou deze maatregel ook negatieve gevolgen hebben voor de staatskas. Hun redenering is de volgende : als het eigen vermogen van de bedrijven drastisch daalt wordt er ook minder geïnvesteerd. De internationale concurrentie krijgt zo nog meer vrij spel in België, wat omzetten en arbeidsplaatsen doet verdwijnen. De maatregel zou dus contraproductief zijn.
“Niet alleen worden onze leden in hun bedreigde economische situatie met torenhoge loonkost niet ondersteund in tegenstelling tot andere sectoren. Maar naast het wegvallen van het specifiek regime bij de nodige investeringen dreigen nu ook nog eens de historische vrijstellingen in één klap belastbaar te worden. Dat scenario zou voor ons niets minder dan woordbreuk betekenen, en dat is onverteerbaar”, aldus Febetra, TLV en UPTR.
De werkgeversorganisaties dringen bij de federale regering aan om haar beslissing te herzien, en hebben al een reeks voorstellen gedaan om de verdere innovatie en vergroening te blijven ondersteunen met nieuwe criteria.

Lees alles over UPTR in onze Transport & Van In Belgium directory!