Transportmanagement.be

Milieubewuster rijden, ja… maar hoe?

 27/10/2017  Claude Yvens  Opinie
Milieubewuster rijden, ja… maar hoe?

Trucks, auto’s, bestelwagens… als we de pers, de pendelaars en onze lieve politici mogen geloven, zijn ze het kwaad van deze tijd en van onze maatschappij… En bovendien zouden al die voertuigen ook nog eens vervuilend en nutteloos zijn! Op de nutteloosheid van al die voertuigen, die er nota bene voor zorgen dat er elke dag vers eten op tafel staat, kom ik later nog wel eens terug. Maar vervuilend? Laten we de doelstellingen eens van naderbij bekijken, die Europa, de federale overheid, de regionale overheden en de gemeenten ons gaan opleggen. Iedereen komt zomaar een eigen ‘LEZ’-methode (voor ‘lage-emissiezone’) uit zijn mouw schudden. In de praktijk komt het erop neer dat de stad verboden terrein wordt voor de meest vervuilende voertuigen, te beginnen met de dieselmotoren. OK, laten we het spel meespelen. Dat betekent dat we op zoek moeten naar ‘schone’ bestelwagens! Maar wie een bestelwagen zoekt die 1.000 kg kan vervoeren én milieuvriendelijk is, is al snel rond. ‘Jobs, Jobs, Jobs’, zou een ons welbekend politicus zeggen. ‘Diesel, Diesel, Diesel’, luidt de slogan van het bedrijfsvoertuig.

Haast alle merken van bedrijfsvoertuigen stellen ons een mooie, dikke pick-up voor. Eerder een tank om de woestijn door te ploegen dan een gazelle om de kuilen in onze mooie Belgische wegen te ontwijken. Alle halen ze het gevraagde laadvermogen van 1.000 kg. En alle rijden ze op diesel, met degelijke, grote motoren en veel trekkracht, maar er is geen enkele schone oplossing, geen benzine, geen CNG, zelfs geen vleugje hybride bij Toyota.

Bij de gemiddelde bestelwagens biedt alleen Volkswagen ons zijn T6 ook in benzineversie met 150 of 204 pk aan. Een racecamionette! En als ik naast het laadvermogen ook volume nodig heb? Wat stellen de grote bestelwagens ons dan voor? Bij de benzine krijgen we opnieuw nul op het rekest. De brandstof die bij de personenwagens opnieuw in de mode raakt en waar onze politici zo dol op zijn, is hier ver te zoeken.

En het CNG, die groene brandstof die voor de gewone stervelingen schittert door afwezigheid? België telt amper een honderdtal tankstations, voornamelijk in het noorden van het land. U kunt er met uw Fiat Ducato, Mercedes Sprinter of Iveco Daily een ritje naartoe maken.

En de elektrische fee, waar kunnen we haar in dit verhaal terugvinden? De Nissan eNV200 is te kort om een ton te kunnen vervoeren en beperkt zich tot 170 km NEDC. Begin dit jaar heeft Renault ons zijn Master ZE voorgesteld. Na wat zoeken, vinden we er een flardje info over: 200 km autonomie NEDC, maar geen prijs… Is dat meer om promotie te maken, of mogen we erop vertrouwen dat dit klopt? Wat er ook van zij, ver zal ik er niet mee rijden!

En daarmee is mijn zoektocht bij de merken al afgelopen. We kunnen alleen maar vaststellen dat het aanbod erg schaars is! Daarom doen we een oproep aan de constructeurs: wie gaat bij de kleine bestelwagens de concurrentie met VW aan? Wie zal als eerste bij de grote volumes of de pick-ups een benzinemotor aanbieden? Wanneer gaan we echt 300 kilometer met een elektrische bestelwagen kunnen afleggen? Het potentieel voor de toekomstige ‘LEZ’ is onbeperkt!

E. beVAN