Transportmanagement.be

Matériaux Toni : “Onze kracht: de klant dienen van A tot Z”

 20/11/2014  Claude Yvens  Expertise Center, Fleet Management
Matériaux Toni : “Onze kracht: de klant dienen van A tot Z”

Matériaux Toni in Châtelet is met een site van 25.000 m² één van de grootste bouwmaterialenleveranciers van België. Het bedrijf, dat hoofdzakelijk actief is in de provincie Henegouwen, beschikt over zijn eigen wagenpark, waarmee het op werven levert. Echter nooit zonder dat de toegankelijkheid ervan bestudeerd is. Maak kennis met een beroep waarbij stiptheid en precisie onmisbare kwaliteiten zijn.

Werven… Mustafa Colak heeft er al honderden gezien. Voor hij in 2009 directeur werd bij Matériaux Toni, was hij 15 jaar lang chauffeur bij hetzelfde bedrijf. Deze ervaring laat hem toe om vandaag uit te blinken in een bijzonder concurrentieel vak: de verkoop en de levering van bouwmaterialen. “Ik heb erg veel geleerd van de oudere bazen Freddy en Alain Toni, die de zaak openden in 1962”, vertelt Mustafa Colak. “Zij maakten er een erezaak van om de klant te dienen van A tot Z. Dat is ook mijn streven. De klant kiest zijn materialen op onze site in Châtelet en wij leveren ze daarna bij hem met onze eigen voertuigen”, vervolgt Colak.

Matériaux Toni is voor de aankoop van materialen lid van de BigMat groepering. Het levert aan particulieren en professionele aannemers. Naast de winkel vindt men opslaghallen, een immense voorraad materialen in open lucht en een parking voor de voertuigen.

“80% van onze klanten zijn bouwbedrijven. Onze materialen moeten dan ook geleverd worden op werven, die zich in alle hoeken van de provincie en soms daarbuiten bevinden. Wij beschikken daarvoor over een uitgelezen park: 7 bakwagens (3 Volvo FH Euro IV 400 pk, 2 nieuwe Volvo FH Euro V 500 pk en 2 MAN TGA Euro V van 360 en 440 pk). Vier voertuigen trekken een plateauaanhanger (met een MTM van 44 ton), terwijl twee anderen een MTM van 32 ton hebben en de laatste een MTM van 26 ton heeft”, overloopt Mustafa Colak zijn vloot.

Alle voertuigen zijn uitgerust met een kraan. “Wij hebben 7 hydraulische kranen, waarvan 3 Palfinger en 4 HMF. Deze kranen hebben verschillende lengtes. Twee ervan kunnen 27 m bereiken, twee 25 m en de drie laatsten 14 m. Wij kiezen de ene of de andere in functie van het soort materiaal dat we leveren, maar ook in functie van de plaats waar we moeten lossen”, aldus nog Colak.

Onmisbaar locatieonderzoek

Mustafa gaat altijd ter plaatse voor men een levering doet die zich als complex aankondigt: “Wie werf zegt, zegt ook vaak moeilijke toegang. Doorgangen tot op de millimeter, keren op een zakdoek en lossen op meerdere tientallen meter van het voertuig zijn schering en inslag. Aangezien ikzelf jaren op werven heb geleverd, weet ik welke criteria in overweging moeten worden genomen en welk voertuig en welke kraan ik ter plaatse moet sturen. Daarna geef ik mijn chauffeurs carte blanche. Het zijn professionals, die gewoon zijn aan moeilijke leveringen. De voertuigen leggen gemiddeld 50.000 km per jaar af en ik vernieuw ze om de 7 jaar.”

Geen onderaanneming

Een beroep doen op onderaannemers voor de leveringen behoort voor de baas niet tot de opties. “De materialen worden naar mijn site in Châtelet gebracht door vervoerders, waarvan de belangrijkste Hoffmann uit Fleurus is. Daarna vindt er geen interventie van buitenaf meer plaats. Ik lever zelf aan de klant met mijn voertuigen en mijn chauffeurs. Dat is voor ons een kwaliteitskeurmerk. Op die manier houden wij een oogje in het zeil op wat we leveren, van het begin tot het einde. Wij bieden deze service al aan sinds mensenheugenis en ik denk dat daarin ook onze kracht schuilt”, stelt Mustafa Colak.

Over een eigen vloot beschikken, betekent ook dat men zelf de beschikbaarheid van de voertuigen beheert. “Twee personen beheren de binnenkomst en het vertrek van de goederen, net als de planning van de trucks. Het is een hele organisatie, maar op die manier kunnen we altijd stipt zijn en snel ingrijpen bij eventuele mechanische problemen. Een extra uur op een werf betekent een aanzienlijke kost voor de ondernemer, onze voornaamste klant”, weet Colak.

Het bedrijf controleert trouwens niet alleen de beschikbaarheid van zijn voertuigen, maar ook van zijn materiaalvoorraad, die trouwens één van de grootste van de provincie is. “Men vindt inderdaad alles wat men zoekt, zonder dat men het moet bestellen. Ongeacht of het gaat over klein materieel of materialen en machines die in de categorie ‘grote werken’ passen. Deze belangrijke voorraad laat me toe om direct in te spelen op de vraag van een klant en hem te helpen zijn leveringstermijnen te respecteren”, verduidelijkt Mustafa Colak.

In volle bloei

Matériaux Toni blijft groeien en dat ondanks de concurrentie. Dat merkt men op personeelsvlak en inzake de projecten van het bedrijf. “Wij hebben een nieuwe bediende sinds 2009 en een extra truck. Wij willen onze site ook uitbreiden, door het gebouw er naast af te breken. Wij wachten op de afbraakvergunning. Wij zouden op die manier de ingang kunnen vergroten (11 meter extra langs de straatkant) en extra opslagruimte verkrijgen”, blikt Colak vooruit.

Document PDF

Tagged With: Matériaux Toni