Transportmanagement.be

Marc Geerts hekelt kilometerheffing: “Er staat maar één ding op punt: het boetesysteem”

 04/05/2016  Yannick Haesevoets  News Transport
Marc Geerts hekelt kilometerheffing: “Er staat maar één ding op punt: het boetesysteem”

“Een platte belasting die helemaal niet waterdicht is”. Zo beschrijft Marc Geerts de Belgische kilometerheffing. De CEO van Transportgroup Corneel Geerts neemt geen blad voor de mond en wil een verbetering van het systeem. “Anders vrees ik voor de concurrentiepositie van België. We dreigen projecten en nieuwe investeringen te verliezen!”

“Ik had gehoopt dat de invoering van een kilometerheffing een groot verschil zou maken”, zegt Marc Geerts. “Maar op dit moment is het enkel een platte belasting – zeg maar een nieuwe melkkoe om de begrotingstekorten op te vullen. Ik ben een voorstander van een slimme heffing. Als we ’s nachts mogen rijden aan een verminderd tarief en een extra supplement van bijvoorbeeld 125 procent moeten betalen tijdens de piekuren, dan kunnen we de files meer uit mekaar trekken. Dat doen we nu helemaal niet. Nu betalen we om op de parking stil te staan.”

Minder concurrentieel
Volgens Marc Geerts schieten we in onze eigen voet met de invoering van de kilometerheffing. “De onderlinge concurrentiestrijd zal niet verslechteren, want de kost is voor iedereen hetzelfde. Wel vrees ik voor de concurrentiepositie van België. Vandaag zijn we nog het centrum voor logistiek en distributie. Maar we gaan veel minder concurrentieel worden ten opzichte van Rotterdam bijvoorbeeld. Bedrijven zoals Nike in Laakdal hebben recent nog gezorgd voor duizenden jobs in België. Maar ik vrees ervoor dat we in de toekomst nieuwe projecten of investeringen dreigen te verliezen.”

“Er is eigenlijk maar één ding dat wel op punt staat: het boetesysteem”, zegt Geerts cynisch. “Maar de OBU’s… Die zijn helemaal nog niet waterdicht! Er zijn nog steeds heel veel problemen. Als je naar de callcenters belt, moet je uren wachten. Maar wat gebeurt er dan met de stilstand van de vrachtwagens? De kosten lopen op. Wie gaat dit betalen?”, stelt de CEO zich luidop vragen.