Transportmanagement.be

Van Management 71 (09/2012)

 19/09/2012  Yannick Haesevoets  

EDITO

Het oog wil ook wat

We hebben er op de redactie al ellenlange discussies over gevoerd (na de werkuren, uiteraard) maar witte rook is er nog lang niet uit onze choorsteen gekomen. Dat een bestelwagen in eerste instantie praktisch moet zijn, lijkt ons allemaal nogal evident. Leuk om te besturen? Hmm, een moeilijke. Waar de meningen pas echt uiteen beginnen lopen, is of het esthetische aspect mee bovenaan de agenda moet staan bij de ontwikkeling van een nieuw model.

Navraag bij enkele constructeurs – de gevestigde waarden – leert ons dat vakmannen geen design kopen, ze kopen een werktuig. 1-0 voor de non-believers. Sta me toch even toe in de tegenaanval te gaan: enkele andere constructeurs – de gevestigde waarden van morgen, wie weet – gaan volmondig akkoord, maar voegen er wel fijntjes aan toe dat een knappe verpakking wel degelijk het verschil maakt als je niet op een ronkende merknaam kan teren. Feit is dat we er nog eindeloos kunnen over palaveren, uiteindelijk is er toch maar één partij die het pleit kan beslechten: de klant.

Als we mogen afgaan op de premières die binnenkort op de IAA in Hannover worden voorgesteld, lijken de aanhangers van welgevormde werktuigen stilaan hun gram te halen. Ford heeft met zijn nieuwe Transit Custom commercieel goud in handen, en dat hebben ze in grote mate te danken aan diens frisse verschijning. Idem dito voor Mercedes, dat met zijn Citan een vleugje frivoliteit toevoegt aan zijn oerdegelijke gamma. Het is vaak de portemonnee die beslist, maar het zijn de ogen die doen dromen…