Het jaar van de pick-up
Het lijkt er sterk op dat de pick-up, na de inmiddels immens populaire SUV, ‘the next big thing’ aan het worden is in autoland. Per drie bedrijfsvoertuigen die vandaag wereldwijd worden verkocht, is er één een pick-up. En hoewel je zou denken dat die pick-up trucks vooral grote sier maken aan de andere kant van de Grote plas, groeit ook hier in Europa de behoefte aan stoere, polyvalente werkmieren waar je ‘s zaterdags mee gezien wil worden bij je vrienden, en die op zondag ook nog eens in de rol van volwaardige gezinswagen kan kruipen. En wanneer de verwende, maar vooral kapitaalkrachtige Europese klant iets vraagt, is het aanbod meestal niet veraf. De tijd dat de pick-upmarkt een louter Japans onderonsje was, is dan ook definitief voorbij. Eerst moesten de Isuzu’s, Nissans en Toyota’s van deze wereld enkel de Volkswagen Amarok en de recent alweer vernieuwde Ford Ranger naast zich dulden, maar intussen hebben ook Renault en Fiat bevestigd dat ze zich volgend jaar in de pick-updebatten zullen mengen. Berichten die Mitsubishi ertoe hebben aangezet om zijn L200 nog eens grondig te vernieuwen, en die zelfs Mercedes-Benz over de streep hebben getrokken om nog voor het einde van dit decennium met zijn allereerste 1 tons pick-up op de markt te komen. Onze plannen voor een grondige vergelijkende test liggen alleszins klaar… Kristof Winckelmans, Hoofdredacteur.