Transportmanagement.be

VAN Management 78 (03/2014)

 27/03/2014  Yannick Haesevoets  

Bling bling

Vooreerst moeten we salonorganisator FEBIAC van harte feliciteren: het auto- en motosalon was een eclatant succes. Met bijna 600.000 bezoekers en een bos of vijf aan quasi definitieve bestelbonnen hadden de exposanten zich geen betere start van 2014 kunnen dromen. Van Jan met de pet tot Koning Filip en alles daar tussenin: iedereen was present. Maar waar waren de bestelwagens?

In de onpare salonjaren, wanneer het salon in het teken staat van de lichte bedrijfs- en vrijetijdsvoertuigen, moet minimum de helft van de tentoongestelde voertuigen een bedrijfsvoertuig zijn. Gezien de sterke opmars van SUV’s en andere crossovers – vrijetijdsvoertuigen, zo u wil – maken de exposanten er een sport van om zo veel mogelijk van die exemplaren op hun stand te krijgen, ten koste van de echte bestelwagens. In de pare jaren worden de bestelwagens zelfs onder de mat gemoffeld alsof ze simpelweg niet tot het gamma behoren. Te weinig bling bling, te weinig toeters en bellen voor wat in de volksmond het ‘grote’ salon heet, allicht.

Uitzonderingen op de betreurenswaardige regel: Nissan, dat gelukkig wel een exemplaar van zijn toekomstige e-NV200 toonde, en Renault, waar zowaar een Twizy Cargo stond te pronken. Al bij al een gemiste kans, want ook Jan met de pet heeft beroepshalve wel eens een bestelwagen nodig. En ook Koning Filip… nee, toch niet.