Transportmanagement.be

VAN Management 77 (12/2013)

 19/12/2013  Yannick Haesevoets  

Fatalisme

Een druilerige dinsdagavond, enkele weken geleden. Bus 335 van De Lijn is in de buurt van Heist-op-den-Berg aan haar avondronde bezig. Wanneer de chauffeur stopt om één van de vijf resterende passagiers te laten uitstappen, slaat het noodlot toe: een bestelwagen van een lokale bouwonderneming boort zich met hoge snelheid in de achterzijde van de bus. De brandweer en een MUG-team komen ter plaatse om de bestuurder uit zijn verhakkelde cabine te bevrijden, maar voor de man kan geen enkele hulp meer baten. Een verkeersdeskundige verklaart ’s anderendaags in de krant dat de bestelwagen technisch volledig in orde was, en dat het ongeval waarschijnlijk te wijten is aan een onoplettendheid van de 35-jarige K.V. Een typisch geval van ‘verkeerde plaats, verkeerd moment’, gaat er door mijn hoofd. Tragisch, maar het gebeurt elke dag honderden, allicht duizenden keren.

Pas wanneer ik op kantoor ben en bij toeval een artikel onder ogen krijg over de Collision Prevention Assist op de nieuwe Mercedes-Benz Sprinter, begint het me te dagen dat mijn fatalistische gedachte van enkele uren tevoren eigenlijk helemaal misplaatst was. Mocht de onoplettende K.V. de dag voordien met een gloednieuwe Sprinter met zo’n automatische noodstop hebben gereden, hij was er waarschijnlijk met de schrik en een serieuze adrenalinestoot vanaf gekomen. De vijf passagiers in bus 335 hadden waarschijnlijk niet eens gemerkt dat K.V. zopas de stommiteit van zijn leven had begaan, met dank aan de automatische bewaarengel die Mercedes-Benz op zijn nieuwe Sprinter aanbiedt. Als optie, jammer genoeg, zodat de defaitisten onder ons hun lot nog steeds in de handen van Dame Fortuna kunnen leggen.

Beschouw dit voorwoord overigens niet als onverholen publiciteit voor de nieuwe Mercedes Sprinter. Eerder als een eerbetoon aan een medevoetballer die zoals zovelen veel te vroeg is moeten gaan. Het ga je goed, Kevin.