Transportmanagement.be

Van Management 75 (06/2013)

 29/07/2013  Yannick Haesevoets  

120 redenen

Het gebeurt hooguit drie keer per jaar, maar je hebt van die vrijdagavonden waarop er nog vlot gereden kan worden op de Brusselse ring. Onlangs nog had ik het voorrecht me op zo’n vrijdagavond op het rechterrijvak ter hoogte van Grimbergen te bevinden aan het stuur van een Fiat Doblo Cargo. Helemaal fout natuurlijk, want alle bestelwagens horen op zo’n speciaal moment over het linkerrijvak te scheuren aan een niet bepaald legitieme snelheid. Alsof de wetten der fysica op zo’n uitzonderlijke vrijdagavond eventjes niet meer bestaan, zie je de Sprinters en Movano’s bumper aan bumper voorbijzoeven, slechts onderbroken door enkele overladen aanhangwagens die het tempo ternauwernood kunnen volgen en een paar snelle jongens in een zware BMW die hun stuur zouden kunnen opeten van frustratie. En die even later gezwind langs rechts voorbijsteken. Een karikatuur, maar geloof me, ze bestaat.

Het Europees Parlement heeft nu – onder impuls van de milieucommissie – beslist om alle nieuwe bestelwagens vanaf volgend jaar te begrenzen op 120 km/u.  “Om de snel stijgende emissies van lichte bedrijfsvoertuigen in te dijken”, zo klinkt het daar, “en om de oneerlijke concurrentie met vrachtwagens, die wel begrensd zijn, uit te schakelen”. Mogen wij daar nog fijntjes aan toevoegen dat het vooral de verkeersveiligheid is die zal zegevieren? Een argument waar onze redactie, die jaarlijks een Safety Award uitreikt aan wegveilige transportondernemers, niet ongevoelig voor blijft. Om nog maar te zwijgen van uw brandstoffactuur. En uw onderhoudskosten. Enfin, 120 redenen om te vieren tijdens uw welverdiende zomervakantie.