Wederopbouw
De Belgische transport- en de Belgische bouwsector hebben in de loop der jaren een innige band met elkaar gesmeed. Het klinkt misschien cru, maar veel transporteurs van het eerste uur hebben het floreren van hun bedrijf te ‘danken’ aan de wederopbouw na de Tweede Wereldoorlog. Historisch gezien staat menig Belgisch transportbedrijf dus stevig in het krijt bij de bouwnijverheid, en ook vandaag nog zijn beide werelden onlosmakelijk verbonden. Meer nog, ze kunnen gewoon niet zonder elkaar. Kijken we enkel en alleen naar onze eigen transportsector, dan moeten we vaststellen dat op vandaag ruim 1 vrachtwagen op 4 ingezet wordt voor bouwgerelateerde transporten. En dat terwijl we samen met Nederland nochtans één van de pioniers zijn voor het transport van bouwmaterialen via de waterweg. De bouw is daarenboven niet alleen voor de transportsector van buitengewoon belang. Ondanks alle huidige beslommeringen (overheidsbesparingen, een oneerlijke concurrentiestrijd en dies meer) blijft de bouw nog steeds één van de belangrijkste domeinen binnen onze Belgische economie. Dat blijkt eens te meer uit de bouwbarometer die u verderop in dit nummer kan ontdekken, al wordt daarin ook pijnlijk duidelijk dat de bouwsector stilaan zelf aan structurele renovatie en een grondige wederopbouw toe is. Want laten we vooral ook niet vergeten dat de sector – ruw geschat – nog steeds werkgelegenheid verschaft aan 280.000 personen. Als we de onrechtstreekse banen in de aanverwante sectoren even mee in rekenschap brengen, biedt de bouw zelfs werk aan zowat een half miljoen mensen. Dat betekent dat meer dan 13% van de werkgelegenheid in de privésector afhangt van de bouwactiviteit. Daarmee is deze ‘Bouw’-special van Transport Management meteen volledig gerechtvaardigd. Integendeel, hem niet uitbrengen zou de sector pas oneer aandoen. Kristof Winckelmans, Hoofdredacteur. kristof.winckelmans@transportmedia.be