Transportmanagement.be

TRANSPORT & VAN Management special Bouw (11/2016)

 30/11/2016  Yannick Haesevoets  

Help! Mijn facturen zijn gefraudeerd. En nu?

Factuurfraude is helaas een welbekend principe waarbij dieven facturen onderscheppen en vervalsen zodat het verschuldigde geld niet op de rekening van de schuldeiser komt te staan, maar wel op de rekening van de fraudeur. Ook in de bouwsector zijn er regelmatig slachtoffers. Eind oktober werd er daarom een nationale campagne gelanceerd tegen factuurfraude. Maar hoe voorkom ik deze maffiapraktijken? En wat moet ik doen als ik het slachtoffer ben geworden? Bouwunie maakte een handig overzicht:

  1. Spreek duidelijk af met een klant op welk rekeningnummer hij moet betalen. Vermeld bv. al duidelijk in uw offerte / bestelbon op welk rekeningnummer moet betaald worden, en benadruk dit nogmaals bij het overlopen en het ondertekenen van de offerte.
  2. Verstuur uw facturen in witte enveloppen.
  3. Vermijd, bij het gebruik van vensterenveloppen, dat het woord “factuur” zou kunnen gelezen worden door het venster.

En wat als ik dan toch slachtoffer ben geworden?

U moet snel handelen: neem onmiddellijk contact met uw bankkantoor, en dien klacht in bij de lokale politie. Wanneer u meerdere facturen op hetzelfde moment heeft verzonden, neem direct contact met uw overige klanten. Op die manier zijn er in het verleden al collega’s ontsnapt aan erger. De boodschap van vandaag: beter voorkomen dan genezen dus!