EDITO
Volatieler dan ooit Laten we eerlijk zijn: 2011 was al bij al geen slecht jaar voor de transportwereld. Nagenoeg overal kregen we dezelfde conclusie te horen: “het is moeilijk, maar wij mogen zeker niet klagen”. Ergens begrijpen we het wel, dat transporteurs zich liever niet al te enthousiast uitlaten na twee zeer zware jaren. Al doet het af en toe echt eens deugd voor een journalist om met een optimistische zaakvoerder te kunnen spreken, een ras waarvan we al een tijdje vermoedden dat het met uitsterven bedreigd was. Bij het ter perse gaan van deze editie van TRANSPORT & VAN in Belgium bevindt de Belgische transportsector zich echter – alweer – op een scharniermoment. Terwijl de kostprijzen doorstomen naar recordhoogtes, blijven de geboden vrachtprijzen volgens de meeste transporteurs te laag om er een gezonde business op na te kunnen houden. Het gevolg is dat veel vervoerders hun investeringspolitiek noodgedwongen moeten stopzetten, dat er weinig of niet gerekruteerd wordt, en dat de hele sector zich in allerlei bochten moet wringen om te overleven. Ook in de bouwsector is het ondernemersvertrouwen drastisch teruggevallen, iets wat zich meteen laat voelen in de bestelwagenverkoop. De volatiliteit van onze economie is zelden zo groot geweest, en noopt iedere ondernemer opnieuw tot voorzichtigheid. Het belang van betrouwbare en sterke partners neemt in dit huidige economische klimaat alsmaar toe. Dat hebben ook de aanwezige bedrijven in deze editie van TRANSPORT & VAN in Belgium goed begrepen. Zij willen u tonen dat ze er staan. Meedenken met de klant is voor hen een conditio sine qua non, eerder dan een goedkope marketingterm. En zo hoort het ook. Het team van TRANSPORT & VAN in Belgium.