Transportmanagement.be

TRANSPORT Management 86 (12/2015)

 17/12/2015  Yannick Haesevoets  

Knappe koppen, die constructeurs!

Ik zou het graag nog eens willen hebben over een aantal onderwerpen die me zeer nauw aan het hart liggen. Ik kan alleen maar hopen dat dit bij u ook het geval is!

De vrachtwagenfabrikanten en hun dekselse technici! De laatste weken heb ik het geluk gehad om nog eens te mogen ‘proeven’ van de beste motoren van de markt. Telkens opnieuw word je overdonderd door de overweldigende technologische krachttoeren die de constructeurs keer op keer uithalen. De term ‘krachttoer’ is hier echt wel op zijn plaats. De grootste krachtpatser uit het pak, de Volvo FH 16 van 750 pk, is er zo maar eventjes in geslaagd ons testparcours af te haspelen aan een verbruik van iets meer dan 30 l/100 km. Dit is zeer opmerkelijk als je er rekening mee houdt dat de constructeurs al jaren moeten opboksen tegen loodzware uitstootnormen. En ondertussen toch maar proberen om het brandstofverbruik binnen de perken te houden… Wat stellen we vast vandaag? Dat een Euro 6-motor minder verbruikt dan een Euro 5, die op zijn beurt minder verbruikt dan een Euro 4. Onwaarschijnlijk! Ook Scania kwam verrassend uit de hoek met de introductie van een indrukwekkende waslijst aan alternatieve brandstoffen (gas, biogas, bio-ethanol, biodiesel, plantaardige olie,..). Geen hersenspinsels van de ingenieurs, maar brandstoffen die effectief volledig gebruiksklaar zijn. Zo mochten we plaats nemen achter het stuur van een P280 CNG-vrachtwagen (Compressed Natural Gas). Qua rijgedrag was er geen verschil waar te nemen met de dieselvariant, behalve de ontroerende stilte van de alternatieve krachtbron. Nu nog de meerkost (geschat op enkele tienduizenden euro) en het aantal beschikbare tankstations aanpakken, zodat CNG/LNG kan doorgroeien naar een valabel alternatief voor de sector van het goederentransport.

+8% in België, +18% in Europa. U zou het ondertussen moeten weten. In dit editoriaal probeer ik altijd voor een optimistische noot te zorgen. Kwestie van het glas halfvol te zien in plaats van halfleeg. Deze maand zorgt de vrachtwagenmarkt voor het mooie weer. Die ging er opnieuw flink op vooruit, zowel in België (+ 8,2% in de markt van +16 ton), als in Europa (+18,5%). Een lichtpuntje in een periode waarin het negativisme de bovenhand dreigt te halen op positief denken.

Indien u zelf leuke nieuwtjes heeft (nieuwe contracten, nieuwe klanten, investeringen,…), weet dan dat de mailbox van de redactie (info@transportmedia.be) wagenwijd open staat…

Christophe Duckers, Redactiedirecteur.