Transportmanagement.be

TRANSPORT Management 84 (07/2015)

 27/07/2015  Yannick Haesevoets  

Wanneer het federale niveau de Gewesten tegenspreekt…

Tijdens een interview dat onlangs in onze gids “TRANSPORT & VAN in Belgium” verscheen, kwam federaal minister van Mobiliteit Jacqueline Galant niet alleen bijzonder fel uit de hoek, maar nam ze ook standpunten in die, zwak uitgedrukt, niet echt overeenkwamen met die van haar collega’s van de regionale niveaus. Ze neemt geen blad voor de mond en benadrukt dat ze niet ziet “hoe de kilometerheffing de mobiliteit in ons land zou verbeteren.” En ze gaat verder: “De taks zal de uitgaven van de bedrijven de hoogte in jagen, wat gevolgen zal hebben voor de consument.” Tot slot wijst ze nog op “de concurrentie tussen de gewesten onderling, meer bepaald op het vlak van de compensaties die door de deelstaten aan de Belgische transportbedrijven zijn toegekend.” Van die concurrentie “zullen de bedrijven van bepaalde regio’s te lijden hebben.” En wat dacht u? Het is allemaal de schuld van de heren Weyts (Vlaanderen), Di Antonio (Wallonië) en Smet (Brussel) …

De ontevredenheid van de transporteurs, met als hoogtepunt de betoging van 18 juni waarbij 250 trucks de straten van Brussel bezetten, is volledig gerechtvaardigd. Voor de werkgeversfederaties was die manifestatie puur machtsvertoon. Zij waren in de wolken met de grote opkomst, hoewel het – zoals vaak in dit soort situaties – hoofdzakelijk de (heel) kleine bedrijfjes waren die zich op straat vertoonden. De grote transporteurs hielden zich veel meer op de achtergrond. Jammer. En jammer ook, dat de vakbonden zich niet bij deze actie hebben aangesloten. ACV-Transcom aarzelde geen moment om rond te bazuinen dat het niet principieel tegen de kilometerheffing was “want doordat ze zowel voor Belgen als voor buitenlanders geldt, kan het een middel worden in de strijd tegen sociale dumping”. De kunst van de contradictie in al haar glorie!

Dit gezegd zijnde, los van de vastberadenheid van de deelnemers van de betoging, welke resultaten mogen we er eigenlijk van verwachten? Laten we al meteen realistisch zijn: het is niet omdat een aantal manifestanten rode mutsen droeg (uitgedeeld door de UPTR), dat de taks/heffing in navolging van de écotaxe in Frankrijk na de felle Bretoense weerstand, zal worden afgeschaft. De Belgische politieke wereld heeft nauwelijks manoeuvreerruimte, want Europa kant zich tegen elke vorm van steun aan de sector. We zullen dus creatief moeten zijn. Aan de Waalse kant wordt gewag gemaakt van “mesurekes” (een verlaging van de verkeersbelasting voor voertuigen van minder dan 12 ton, steun voor de vernieuwing van het “eigen” wagenpark, …). Aan de Vlaamse kant blijft het stil… behalve dat eraan wordt gedacht het betalende netwerk nog uit te breiden “indien blijkt dat het vrachtverkeer alternatieve routes zoekt die gratis zijn”… De federaties van de sector… hun belangrijkste eis gaat over de vrijstelling van RSZ voor de onproductieve uren (wachttijden tijdens het laden en lossen). Zal daarop worden ingegaan? Dat is allesbehalve zeker.

Christophe Duckers,
Hoofdredacteur.