Transportmanagement.be

TRANSPORT Management 77 (12/2013)

 19/12/2013  Yannick Haesevoets  

Een gezonde dosis technologisch vernuft,
een vleugje creativiteit en een snuifje angst

Bij wijze van uitzondering zou ik niet één maar wel drie thema’s met jullie willen delen. Thema’s die me de voorbije weken in zekere zin hebben geraakt, en die hopelijk tot nadenken stemmen.

De constructeurs zijn ‘for…midable’ (© Stromae). Hoe vaak hebben we niet gehoord dat de overgang naar Euro 6 gepaard zou gaan met een verhoging van het verbruik? En wat stellen we vandaag vast? Dat de constructeurs al hun technisch en technologisch vernuft in de strijd hebben gegooid om hun voertuigen nog zuiniger te maken dan hun voorgangers! Na de Mercedes Actros en de Iveco Stralis, was het nu de Volvo FH die de mussendorst van zijn Euro 6-motor mocht bewijzen op ons testcircuit, en hij deed dat met een nieuw verbruiksrecord (zie verder).

De Nederlanders zijn creatief. Op vlak van creativiteit (en zeker als het geld kan opleveren) hoeven we de Nederlanders geen lessen meer te leren. Dat werd onlangs nog maar eens bewezen door twee Nederlandse transporteurs, Beers (Winkel) en Jan Moeijes (Nibbixwoud). Terwijl de eerste vooral in de lente veel capaciteit nodig heeft en het zwaartepunt bij de tweede eerder in het najaar ligt, voegden beide transporteurs hun vloot (12 voertuigen voor de ene, 21 voor de andere) simpelweg samen om de bezettinsgraad te verhogen. En dat terwijl ze allebei onder hun eigen naam blijven opereren op hun eigen markt. Briljant in al zijn eenvoud.

Frankrijk is ziek. Terwijl de Franse Ecotaxe op een slechte soap begint te lijken – voorlopig wordt 2015 genoemd, al steken we onze hand er al lang niet meer voor in het vuur -, is de Franse transportsector opgeschrikt door een ferme klap. Het faillissement van Mory Ducros (een maandelijks verlies van 5 miljoen euro), één van de belangrijkste transporteurs van het land, bedreigt meer dan 5.000 banen. Dit megafaillissement weerspiegelt het woelige economische klimaat dat heerst bij onze zuiderburen. Als eerste handelspartner heeft ons land er dus alle baat bij dat het er niet begint te stormen…